گزارش و تحلیل

روسیه گندم مورد نیاز کشورهای آفریقایی را تامین می کند

© Sputnik / Виталий Аньков /  مراجعه به بانک تصاویر غلات
غلات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2023
اشتراک
اولین محموله از کمکهای بشر دوستانه روسیه که ولادیمیر پوتین در نشست عمومی مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا قول آن را داده بود، علی رغم تحریم های غربی به کشور سومالی رسید.
به گزارش اسپوتنیک، اولین کشتی حامل ۲۵ هزار تن بار گندم رایگان و مواد اولیه غذایی از روسیه به کشور سومالی رسید. اما داستان این گندم های رایگان از چه قرار است؟ بعد از استمرار مناقشات میان روسیه و اوکراین با هدف حفظ تعادل در روند تامین غلات و گندم جهان با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول توافقنامهای مبنی بر صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد.
اما روسیه در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳ از "طرح غلات دریای سیاه" موسوم به بی‌اس‌جی‌آی خارج شد. دلایل روسیه برای خروج از این طرح علاوه بر تشدید مداخله گرایی ناتو در میدان نبرد از طریق ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین این بود که توزیع غلات اوکراین در جهان بر اساس الگوی متوازنی که به سود مصرف کنندگان فقیر باشد، صورت نگرفته است. در واقع هدف از امضای این توافق جلوگیری از بحران غذایی در جهان و تسهیل صادرات غلات به کشورهای نیازمند در آفریقا، خاورمیانه و آسیا عنوان شده بود که به دلیل قطع صادرات غلات و محصولات کشاورزی اوکراین با تهدید کمبود و بالارفتن قیمت مواد غذایی روبرو بودند.
در حالیکه کرملین معتقد است، چندین هدفی به‌صورت کامل تحقق نیافت و کشورهای فقیر سهمی ناکافی از غلات صادر شده از بنادر اوکراین داشته‌اند و غربیها بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می‌کردند.
اجلاس سران روسیه و آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2023
گزارش و تحلیل
روسیه برای ایجاد منطقه تجاری آزاد در آفریقا برنامه ریزی می کند
به این ترتیب، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه در نشست عمومی مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا اعلام کرده بود که کشورش می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و قول داد که روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به شش کشور آفریقایی شامل بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره ارسال خواهد کرد.
اما اهمیت این اقدام روسیه و ارسال گندم با فاصله کوتاهی از قولی که رئيس جمهور این کشور داده بود در چیست؟ أولا که کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم کردند و این اقدام روسیه گامی عملی در رد این اتهامات است و نشان داد از آنجایی که روسیه امسال برداشت قابل توجهی از محصولات گندم داشته می تواند کشورهای فقیرتر را مورد حمایت قرار بدهد. از سویی این اقدام می تواند، حسن نیت روسیه برای پایبندی به تعهدات در چارچوب توافقنامه "طرح غلات دریای سیاه" را نشان دهد و همانطور که مقامات روسیه اعلام کرده اند، بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت. این در حالیست که طبق ادعای روسیه هیچ یک از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و با فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت آمریکا و اروپا شده است و حتی موانع موجود در توافق غلات مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شده است.
 انگلیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2023
همایش روسیه – آفریقا، انگلیسی‌ها را به جنب و جوش واداشت
بعلاوه، اگرچه چنین اقدامی سود اقتصادی عاید روسیه نخواهد کرد، اما نشان دهنده تعهد این کشور نسبت به رسیدگی در قبال بحران انسانی در منطقه است و علاوه بر آن بخوبی می تواند بستر مناسب برای تحکیم روابط دیپلماتیک خود با سومالی را تقویت کند به طور بالقوه نفوذ خود را در منطقه با ظرافت گسترش دهد.
در نهایت هم این ژست بشردوستانه می‌تواند به بهبود وجهه بین‌المللی روسیه کمک کند و تمایل آن را برای مشارکت در اقدامات جهانی برای کاهش گرسنگی و فقر نشان دهد. به طور کلی، ارسال رایگان گندم به سومالی نشان دهنده تعهد روسیه به ارائه کمک به کشورهای نیازمند و ارتقای ثبات و توسعه در منطقه است.
با وجود محدودیت‌های غرب، در پایان سال ۲۰۲۲ روسیه ۱۱.۵ میلیون تن غله به آفریقا تحویل داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала