گزارش و تحلیل

اروپایی ها سنگ پای قزوین را رو سفید کردند

© Sputnikایران اسناد مربوط به فعالیت هسته ای خود را در اختیار آژانس گذاشت
ایران اسناد مربوط به فعالیت هسته ای خود را در اختیار آژانس گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
اشتراک
اروپایی ها در شرایطی در باره برنامه هسته ای ایران صحبت می کنند که ایران تا به حال بیشترین همکاری ها را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای داشته وطبق گزارش های رسمی خود آژانس بیش از 48% کل بازرسی های آژانس در ایران انجام شده و آژانس حتی یک مدرک مبنی بر اینکه ایران از تعهدات بین المللی خود تعدی کرده نتوانسته ارائه دهد.
سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی، پس از تکرار ادعاها و اتهام‌ زنی‌ها علیه برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران از این کشور خواستند گام‌های سریع و معناداری در راستای احیای سطح همکاری مورد توافق با آژانس برای راستی ‌آزمایی و نظارت مؤثر بردارد.
ضرب المثلی در ایران داریم که می گوید "رو که نیست، سنگ پای قزوین است".
اروپایی ها در شرایطی در باره برنامه هسته ای ایران صحبت می کنند که ایران تا به حال بیشترین همکاری ها را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای داشته وطبق گزارش های رسمی خود آژانس بیش از 48% کل بازرسی های آژانس در ایران انجام شده و آژانس حتی یک مدرک مبنی بر اینکه ایران از تعهدات بین المللی خود تعدی کرده نتوانسته ارائه دهد در حالی که مقامات ارشد در سطح وزیر اسرائیل اظهار می دارند که بمب اتم دراختیار دارند و باید آن را بر علیه غیر نظامیان در غزه استفاده کنند و نخست وزیر اسرائیل ایران را تهدید به حمله نظامی می کند و لام تا کام این سه کشور اروپایی صدایشان در نمی آید.
روند اخیر جنگ درغزه نشان داد که اسرائیل با حمایت کشورهای غربی دست به انواع واقسام کشتار می تواند بزند و همه قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد و کشورهای غربی نه تنها نسبت به عملکرد اسرائیل واکنشی نشان نمی دهند بلکه حتی تشویق اش می کنند تا کشت و کشتار های بیشتر انجام دهد.
رویکرد اینها در باره جنایاتی که در غزه رخ داده و رخ می دهد و تلاش شان برای سانسور واقعیات و منع واکنش های مردمی به خودی خود کافی است تا ثابت شود چه قدر اینها ریاکار هستند ودیگر اعتباری برای اینها در انظار بین المللی وجود نداشته باشد اما اینها با پر رویی ظاهر می شوند و درباره چیز هایی مثل برنامه هسته ای ایران و یا حقوق بشر و یا حقوق انسان و حقوق زنان و کودکان و... صحبت می کنند.
عملا این رویکرد کشورهای غربی به خودی خود کافی است تا همه متوجه باشند حتی اگر اسرائیل از بمب اتم هم بر علیه دیگران استفاده کند هیچ مرجعی در جهان نیست که از اسرائیل حساب و کتاب بخواهد و یا حتی سوال کند چرا چنین کاری راانجام دادید.
با توجه به چنین شرایطی همه کشورهای منطقه مجبور هستند سامانه های دفاعی خود را تقویت کنند تا مبادا روزی روزگاری دیوانه ای بر اسرائیل حاکم شود وتصمیم بگیرد آنها را با بمب اتم هدف قرار دهد، و در این راستا به نظر می رسد که بزرگترین تهدید ها متوجه ایران می باشد، کشوری که مستقیما با حمله اتمی توسط نخست وزیر اسرائیل تهدید شده است.
اگر تا به حال ایران اقدام به ساخت بمب اتم نکرده به قول معروف از خود نجابت به خرج داده.
امروزه و با توجه به تهدید های اسرائیل و باتوجه به حمایت بی چون و چرای غرب از همه جرائم اسرائیل هیچ راهی برای ایران وجود ندارد مگر اینکه به سمت ساخت تسلیحات هسته ای برود و شرایطی ایجاد کند که بازدارندگی هسته ای ایجاد شود.
یعنی به طرف مقابل بگویند اگر ما را با تسلیحات هسته ای هدف قرار دادی ما هم قدرت پاسخ متقابل را داریم.
در واقع امروزه همه کشورهای جهان متوجه شده اند که هیچ معادله و یا قانون جهانی وجود ندارد که اینها مطمئن باشند در امنیت هستند، در جهانی زندگی می کنیم که به جنگل تبدیل شده و هر کس هر کاری بخواهد در آن انجام می دهد و کافی است آمریکا وغرب پشتیبان آنها باشد، و تنها وسیله دفاع از خود و جلوگیری از تهدید ایجاد بازدارندگی تسلیحاتی می باشد.
اگر طرف مقابل موشک دارد شما هم باید موشک داشته باشید – اگر طرف مقابل تسلیحات هست ای دارد شما هم باید داشته باشید.
معادلات نشان داده که در چنین مواردی طرف مقابل مجبور می شود از تهدید های خود عقب نشینی کند.
البته به نظر می رسد ایران رویکرد دیگری را پیش گرفته و آن این است که مواد لازم برای تولید چندین بمب اتمی در اختیار داشته باشد و از طریق کانال های غیر رسمی طرف های مقابل را در جریان بگذارد که این را دارم، اگر به من حمله کنید تولید تسلیحات هسته ای برایم کار چند ساعت است.
هدف کشورهای غربی هم عموما این است که همین ها را از ایران بگیرند و ایران را خلع سلاح کنند تا هر کسی ببخواهد بتواند بتواند این کشور را تصرف کند.
آنچه بدیهی است این می باشد که با توجه به شرایط بین المللی هیچ منطقی وجود ندارد که ایران بخواهد در برنامه هسته ای خود کوتاه بیاید و به آژانس و یا کشورهای غربی آوانس بیش از حد بدهد.
طی چند سال اخیر ایرانی ها موفق شدند دانش و توانمندی های بالقوه زیادی را کسب کنند که همه دشمنان شان را شوکه کرد.
امروزه دیگر آنها سوار نیستند و ایران پیاده بلکه این ایران است که سوار است و آنها پیاده و آنها هستند که باید از پایین به بالا نگاه کنند تا با ایران صحبت کنند، دیگر وقت رجز خانی آنها گذشته و خودشان هم به خوبی این را می دانند.
اسرائیلی ها اتوماتیک خود به خود شرایطی ایجاد کرده اند که بر اساس آن دیگر ایران حق دارد به سمت ساخت تسلیحات هسته ای برود، حالا کی دیگر بستگی به شرایط سیاسی بین المللی دارد و بس.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала