کارشناس: ترکیه قادر به بسیج کشورها برای منزوی کردن اسرائیل است

© Photo / Iran information base (PAD)رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
اشتراک
استاد روابط بین الملل دانشگاه قطر به اسپوتنیک گفت، ترکیه قادر است کشورهای دیگر را برای منزوی کردن اسرائیل و تضعیف توانایی آن برای حفظ یک اقتصاد مترقی، از جمله اتکا به افزایش عرضه انرژی به اتحادیه اروپا، بسیج کند.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که ترکیه اقدامات اسرائیل در نوار غزه و حملات این رژیم به اهداف غیرنظامی را "وحشی گری و جنایات جنگی" می داند. وی اسرائیل را "دولتی تروریستی" خواند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به "ارتکاب نسل کشی در نوار غزه" متهم کرد و گفت که باید در دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در لاهه حاضر شود.
علی باکر در این زمینه گفت:" مسئله فلسطین عاملی تعیین کننده در بدتر شدن روابط ترکیه و اسرائیل است. هرچه تجاوزات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی وحشیانه تر باشد، انتقاد ترکیه از اسرائیل و مقامات اسرائیلی، به ویژه نخست وزیر نتانیاهو، شدیدتر می شود. دولت ترکیه نمی تواند به سادگی نظرات اکثریت ترک هایی که آن را به قدرت رساندند نادیده بگیرد. دلیل دیگر درک ترکیه در قلب و ذهن جهان عرب و اسلام به عنوان یک رهبر منطقه است. ترکیه ممکن است به دلیل بدتر شدن روابط با اسرائیل در سطوح سیاسی و اقتصادی هزینه هایی متحمل شود، اما بخشی از اقتدار خود را در جهان عرب و اسلام حفظ خواهد کرد.
به گفته وی، ترکیه برخلاف کشورهای عربی که بقای اکثر دولت‌ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی به آمریکا وابسته است و پاسخگوی خواسته‌های جامعه نیست، در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جایگاهی دارد. یک کشور خودمختارتر و مستقل تر به تنهایی.
این کارشناس اقزود:" به همین دلیل، موضع آن ممکن است به بسیج سایر کشورها برای انزوای اسرائیل کمک کند. هدف او برای افزایش صادرات انرژی به اتحادیه اروپا در آینده محقق نخواهد شد و توانایی اسرائیل برای حفظ اقتصاد مترقی و سالم بدون کمک ایالات متحده به طور قابل توجهی تضعیف خواهد شد."
وی تاکید کرد که با توجه به شدت تجاوزات اسرائیل به نوار غزه، موضع ترکیه تغییر کرده است، اگرچه آنها معمولاً در درگیری های خود موضع بی طرفانه تری در روابط اقتصادی اتخاذ می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала