پرتاب ماهواره "کوثر" ایران با موشک سایوز روسیه

© AP Photo / Information and Communications Technologyماهواره
ماهواره  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2023
اشتراک
کارشناس: ماهواره "کوثر" که طراحی و ساخت آن محصول چند شرکت دانش‌بنیان بوده است، در مراحل پایانی تجمیع و تست قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، دکتر حسین شهرابی، رئیس کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فضایی با اشاره به آخرین وضعیت آماده‌سازی ماهواره "کوثر" برای پرتابگر خارجی اعلام کرد که این ماهواره قرار بود در آذرماه جاری پرتاب شود، ولی محموله اصلی موشکی سایوز که قرار است ماهواره "کوثر" با آن پرتاب شود، دچار تاخیر شده و به تبع آن زمان پرتاب این ماهواره ایرانی به تاخیر افتاده است.
وی با اشاره به جزئیات ماهواره "کوثر"، افزود: "ماهواره "کوثر" که طراحی و ساخت آن محصول چند شرکت دانش‌بنیان بوده است، در مراحل پایانی تجمیع و تست قرار دارد و از یک ماه قبل تست‌های سازگاری با پرتابگر را نیز انجام دادیم. تست‌های سازگاری پرتابگر را شامل تست‌های مکانیکی و الکتریکی دانست. تاییدیه موفق بودن این تست‌ها توسط پرتابگر به ما ابلاغ شد.
ما خود را مقید کردیم که ۳۰۰ ساعت تست موفق را قبل از پرتاب ماهواره اجرایی کنیم، ولی از یک هفته قبل، پرتابگر ناحیه دیگری را به ما اعلام کرد و ظاهرا محموله اصلی موشکی سایوز که قرار است ماهواره "کوثر" با آن پرتاب شود، دچار تاخیر شده و به تبع آن زمان پرتاب ماهواره "کوثر" به تاخیر افتاده است.
ماهواره "کوثر" را یک ماهواره سنجش از راه دور است/ این ماهواره با پنل‌های خورشیدی بازشونده، دارای سنجنده‌هایی با نور مرئی و NIR (نزدیک مادون قرمز) است که مشخصات نور مرئی آن ۳.۴ متر و NIR آن حدود ۵.۵ متر است.
نشریه آمریکایی : ماهواره ایران یک دوربین معلق در فضا نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
ماهواره‌های ایرانی "کوثر"و"هدهد" به زودی راهی آسمان می‌شوند
معمولا برای ماهواره‌هایی با سنجنده‌های نور مرئی و NIR کاربردهایی در حوزه کشاورزی پیش‌بینی می‌شود، چون با استفاده از این ماهواره‌ها می‌توان ۸۰ درصد از خدمات کشاورزی مورد نیاز را ارائه کرد. پایگاه فضایی "وستوچنی" روسیه پایگاه پرتاب ماهواره "کوثر" است. این پایگاه پرتاب در منتهی الیه کشور روسیه واقع شده است.
پایگاه پرتاب چابهار در حال توسعه است و سایر پایگاه‌های پرتاب مانند سمنان هر چند امکان پرتاب ماهواره در آن وجود دارد، ولی توسعه در این شرکت‌ بخش خصوصی بر اساس تحولات بازارهای بین‌المللی است و سعی داریم در بازار جهانی به عنوان یکی از بازیگران جدی تلقی شویم.
یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، پرتاب‌های بین‌المللی است؛ از این رو پرتابگرهای بین‌المللی در اولویت بالاتری برای ما قرار دارد، هر چند که پرتاب‌های داخلی نیز از اولویت‌های ما خارج نشده است.
کلیه تست‌های مورد نیاز بر روی این ماهواره در کشور روسیه انجام و تاییدیه‌های آن صادر شده است، "کوثر" آزمایش و تست دیگری در کشور روسیه ندارد. احتمالا در سه ماه اول و یا نیمه اول سال ۱۴۰۳ "کوثر" پرتاب خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала