گزارش و تحلیل

بدتر از بوش؛ بایدن به تضعیف وجهه ایالات متحده متهم شد

© Sputnik / Alexey Agaryshev /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید در واشنگتن
 کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2023
اشتراک
حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از اسرائیل در جنگ در نوار غزه به ضرر منافع آمریکاست.
اسپوتنیک، شما را با مقاله برانکو مارستیچ تحلیلگر مجله "ژاکوبین" منتشره در رسانه "ریسپانسیبل استیت کرفت" آمریکا آشنا می کند.
وبگاه خبری Axios آمریکا یک گزارش نگران کننده را منتشر کرد: در آخر هفته، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با همتای اسرائیلی خود تماس گرفت، نسبت به حملات در لبنان ابراز نگرانی کرد و نسبت به "ضرورت مهار درگیری در نوار غزه و اجتناب از تشدید اختلاف منطقه ای" هشدار داد. گزارش ها حاکی از آن است که از آغاز درگیری غزه، مقامات آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از چنین سیر حوادث بوده اند.
حمایت بی چون و چرای دولت بایدن از دولت اسرائیل در جنگ با نوار غزه به ضرر منافع آمریکاست. تا روز دوشنبه از 17 اکتبر، نیروهای ایالات متحده و متحدین آن، در عراق و سوریه متحمل 52 حمله شده و در نتیجه 56 سرباز مجروح شده اند. یک نمونه کلاسیک از رویکرد تلافی جویانه: یکشنبه گذشته چهار حمله به پایگاه های ایالات متحده در تلافی حملات هوایی ایالات متحده صورت گرفت که به نوبه خود پاسخی به حملات شبه نظامیان به اهداف آمریکایی در منطقه که به نوبه خود پاسخی به حمایت ایالات متحده از اسرائیل بود.
دولت بایدن به بازگشت امن شهروندان آمریکایی که توسط حماس به گروگان گرفته شده بودند، اهمیت زیادی می دهد. با این حال، این گروگان ها همچنان در غزه محبوس اند و جان آنها نه تنها به دلیل بمباران بی امان اسرائیل، بلکه به دلیل محاصره ای که هم اینک یک بحران انسانی در این منطقه ایجاد کرده است، در خطر است و هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، خطر آسیب دیدن یا کشته شدن این آمریکایی ها بیشتر می شود.
Штаб-квартира Министерства Юстиции США в Вашингтоне  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
اف بی آی فعال شدن حماس در آمریکا را رد نمی کند
همزمان، مقامات دولت هشدار می‌دهند که جنگ ممکن است موج جدیدی از تروریسم را برانگیزد، چیزی که ایالات متحده دو دهه گذشته را صرف مبارزه با آن کرده است و به قیمت جان هزاران نفر و صرف تریلیون‌ها دلار تمام شده است. در آغاز جنگ، وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به افزایش خطر "حملات تروریستی، تظاهرات، یا اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان و منافع ایالات متحده" هشدار داد. اداره تحقیقات فدرال همچنین هشدار داد که در نتیجه جنگ، ایالات متحده خود را در "محیطی با تهدید شدید" یافت. کریس رای، مدیر "اف‌ بی‌ آی"، به کنگره گفت که "تعدادی از گروه های تروریستی خارجی خواستار حمله به آمریکایی ها و به طور کلی غرب شده اند و "جنگ جاری در خاورمیانه، تهدید حملات علیه آمریکایی ها در خاک ایالات متحده را به سطح جدیدی ارتقا داده است".
چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت که مقیاس بی سابقه تلفات غیرنظامیان منجر به ظهور رزمندگان بیشتر خواهد شد. وی گفت: "هر چه زودتر به نقطه توقف درگیری ها برسید، خشم که شهروندان را به پیوستن به حماس سوق می دهد، کمتر خواهد بود".
در همین حال، به گفته مقامات منطقه و اعضای خود دولت، جنگ لطمه عمیقی به شهرت آمریکا وارد کرده است. یک تلگراف دیپلماتیک رسیده به CNN می گوید که دیپلمات های آمریکایی در کشورهای عربی به شورای امنیت ملی کاخ سفید، سیا و اف بی آی هشدار دادند: "روش بایدن ما را از حمایت یک نسل عرب محروم کرده است".
مقامات وزارت امور خارجه به نقل از همکاران عرب در مصاحبه با "هافینگتن پست" هشدار دادند: "بی میلی ایالات متحده در محکومیت علنی نقض های اسرائیل به این درک در میان افکار عمومی منطقه کمک می کند که آمریکا یک بازیگر مغرض و غیر صادق است".
کاخ کنگره آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
آمریکا به ایران گفته است که خواهان تشدید تنش در خاورمیانه نیست
"واشنگتن پست" نیز به نقل از تحلیلگران و مقامات عرب می نویسد که حمایت از اقدامات اسرائیل "خطر آسیب درازمدت به جایگاه واشنگتن در منطقه و فراتر از آن دارد".
تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه کشورداری مسئولانه کویینسی گفت: "مقامات کشورهای عربی و کشورهای جنوب جهانی شگفت زده شده اند... مقامات عرب به من گفتند که بایدن حتی بیش از جرج بوش با حمله غیرقانونی خود به عراق، به موقعیت آمریکا در منطقه آسیب رسانده است".
مقامات ایالات متحده بارها حفاظت و بازگرداندن نظم جهانی را که زیربنای امنیت و رفاه ایالات متحده است، در اولویت قرار داده اند. اما در اوایل جنگ، یک دیپلمات ارشد G7 به فایننشال تایمز گفت: "تمام کارهایی که ما با جنوب جهانی در مورد اوکراین انجام دادیم به باد رفت. قواعد را فراموش کنید، نظم جهانی را فراموش کنید. آنها دیگر هرگز به حرف ما گوش نخواهند داد".
اما علیرغم صدمات جبران ناپذیری که به حیثیت آمریکا وارد شده و خطر مرگ بی شمار آمریکایی ها، حمایت واشنگتن از جنگ کنونی اسرائیل ادامه دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала