گزارش و تحلیل

وزیر نیرو به اسپوتنیک: شبکۀ برق ایران و روسیه ظرف ۶ ماه آینده به یکدیگر متصل میشود

© Fotolia / peerawat444خطوط برق
خطوط برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.11.2023
اشتراک
اختصاصی
مدت ‌ها است که طرح اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال بررسی و مطالعه است
مدت ‌ها است که طرح اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال بررسی و مطالعه است این در حالی است که زمان پیک مصرف کشور روسیه و ایران با یکدیگر متفاوت است و اتصال شبکه برق این دو کشور می‌تواند معضلات هر دو کشور در تامین برق در زمان پیک مصرف را کاهش دهد، اما این دو کشور با یکدیگر مرز خشکی ندارند و باید از طریق یک کشور واسطه این اتصال را انجام دهند.
وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران از اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان ظرف شش ماه آینده خبر داد.
علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در حاشیه ی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «برای اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه از سه مسیر بررسی‌های لازم انجام شده، مطالعات ما از طریق گرجستان، جمهوری آذربایجان و از طریق ترکمنستان انجام شده، مسیری که از لحاظ اجرایی بسیار آسان‌تر است و چندان نیاز به طرح‌های توسعه‌ای و توسعه شبکه ندارد مسیر جمهوری آذربایجان است.
هوش مصنوعی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
مشارکت هوش مصنوعی و برق در ایران
خوشبختانه توافق بسیار خوبی با جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه داشتیم این توافق منجر به آن شد که بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع تر شبکه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم و آخرین ملاقات ما منجر به برگزاری جلسه معاونین وزرای نیرو بود و به زودی جلسه دیگری برگزار می‌شود من امیدوارم ظرف حداکثر ۶ ماه آینده تبادل برق ما، روسیه و جمهوری آذربایجان به صورت مشترک آغاز شود.
این طرح برای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بسیار اقتصادی است، چرا که پیک مصرف برق ما و پیک مصرف برق کشور روسیه کاملاً متفاوت است به این مفهوم که زمان‌هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف برق را دارد ما کمترین مصرف را داریم و برعکس».
صنعت برق جمهوری اسلامی ایران هم در مبادله برق با کشورهای همسایه توانمندی گسترده ای را دارد و هم در صدور خدمات فنی مهندسی و همچنین در صدور کالا.
برگزاری این نمایشگاه با حضور مهمان‌های خارجی حاکی از آن است که توجه ما به بازارهای جهانی به ویژه بازارهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، در موضوع مبادله برق تقریباً با تمام کشورهایی که مرز خشکی داریم اکنون تبادل برق داریم و برنامه ‌ریزی کرده‌ایم حتی با کشورهایی که با آنها مرز خشکی نداریم مانند قطر از طریق مسیرهای دریایی اتصال انجام شود.
وی افزود: «اکنون در حال یک مطالعه مشترک با کشور قطر هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌ تر این پروژه مراحل مطالعاتی خود را پشت سر بگذارد و اتصال شبکه برق ایران و قطر انجام شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала