سازمان مالیاتی ایران: برخی شهرداری‌ها آمار خانه‌های لوکس را نمی‌دهند

© Photo / IRNAفرار مالیاتی
فرار مالیاتی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2023
اشتراک
رئیس سازمان امور مالیاتی ایران با اشاره به امتناع برخی از شهرداری‌ها در ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس، عدم اشراف اطلاعاتی را یکی از موانع مهم در کسری منابع حاصل از مالیات در بودجه دانست.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تسنیم، اخیراً رئیس سازمان امور مالیاتی ایران از امتناع برخی شهرداری‌ها برای دادن اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: بعضاً گلوگاه‌هایی در مسیرها و فرآیندهای اداری دریافت مالیات وجود دارد، به‌طور مثال شهرداری لواسان از ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی امتناع می‌کند. نظام مالیاتی بدون اشراف اطلاعاتی نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد که مطالبه‌گری رسانه‌ها می‌تواند هموارکننده این مسیر باشد.
این در حالی است که با توجه به آیین‌نامه اجرایی بند ع تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 (مصوب 4/ 4/ 1402 هیئت وزیران) مطالبه مالیات از زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، خانه‌های مجلل (لوکس) (اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ‌ویلاها به‌ارزش بیش از 20 میلیارد تومان مشخص شده است، همچنین طبق قانون مالیات سالیانه خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاها نسبت به مازاد ارزش بیش از 20 میلیارد تومان 2 در هزار می‌باشد.
لازم به ذکر است بر اساس تبصره 2 ماده 4 مصوبه هیئت دولت شهرداری‌ها مکلف شدند ظرف 15 روز از تاریخ استعلام وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن باغ‌ویلاها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین بر اساس ماده 5 این مصوبه باغ‌ویلاهای غیرمجاز، مشمول 2 برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.
گفتنی است در سال جاری، بیش از 50 درصد بودجه جاری کشور را درآمدهای مالیاتی در سال جاری تشکیل می‌دهد. بدیهی است در شرایطی که وصول مالیات‌ها به‌طور تمام و کمال محقق نشود، کسری بودجه ناگریز است، بنابراین با توجه به اینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی، مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس است، بنابراین هر گونه اخلالی در اخذ مالیات از این خانه‌ها طبیعتاً در نهایت منابع مالیاتی دولت را که در بودجه پیش‌بینی کرده است، با چالش روبه‌رو می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала