رسانه: اسرائیل مخفیانه به دنبال حمایت برای اسکان صدها هزار نفر از غزه است

© AFP 2023 / Said KhatibМирные граждане, покидающие сектор Газа, на пограничном пункте Рафах
Мирные граждане, покидающие сектор Газа, на пограничном пункте Рафах - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2023
اشتراک
نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات های ناشناس می نویسد که اسرائیل به طور مخفیانه تلاش می کند از حمایت بین المللی برای اسکان صدها هزار نفر از ساکنان نوار غزه استفاده کند.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته شش دیپلمات ارشد خارجی، "اسرائیل در هفته‌های اخیر مخفیانه تلاش کرده است تا حمایت بین‌المللی را برای اسکان چند صد هزار غیرنظامی از نوار غزه به مصر جلب کند".
خاطرنشان می شود که اکثر متحدان، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، قبلاً این پیشنهاد را رد کرده اند، زیرا "چنین اسکان گسترده خطر دائمی شدن دارد."
علاوه بر این، خود فلسطینی ها به دلیل ترس از اینکه اسرائیل تلاش کند بیش از دو میلیون شهروند را برای همیشه از نوار غزه بیرون کند، به شدت با این ایده مخالف هستند.
در پایان ماه اکتبر، آسوشیتدپرس به نقل از دفتر نخست وزیر اسرائیل گزارش داد که مقامات این کشور به وجود یک طرح اطلاعاتی برای اسکان 2.3 میلیون غزه در مصر در شبه جزیره سینا اعتراف کردند.
به نوشته فایننشال تایمز، بنیامین نتانیاهو تلاش کرد تا رهبران اروپایی را متقاعد کند تا مصر را برای پذیرش پناهجویان فلسطینی تحت فشار قرار دهند. مصر در پاسخ تهدید کرد که آنها را به اتحادیه اروپا خواهد فرستاد.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی جنبش حماس و نوار غزه تحت عنوان عملیات طوفان الاقصی قرار گرفت. پس از این، نیرو های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به اسارت خود در آوردند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرآهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9.7 هزار نفر گذشت و بیش از 24.8 هزار زخمی شدند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала