وزرای خارجه 6 کشور عربی موضع مشترک عربی در مورد فلسطین را به بلینکن ارائه خواهند کرد + فیلم

© AFP 2023 / Mohammed Faiqحملات گسترده اسرائیل به غزه
حملات گسترده اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
اشتراک
وزیران ششکشور عربی روز شنبه در امان پایتخت اردن با بلینکن دیدار خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات، قطر و فلسطین موضع مشترک عربی در مورد فلسطین را به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ارائه خواهند کرد.
احمد ابوزید سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در شبکه اجتماعی X نوشت: وزیر امور خارجه مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات، قطر و فلسطین امروز در امان با یکدیگر دیدار می‌کنند. موضع متحد عربی که هیچ تردید و ابهامی را نمی‌پذیرد، به وزیر امور خارجه آمریکا ابلاغ خواهد شد.
وی تاکید کرد که این موضع شامل پایان فوری حملات اسرائیل به نوار غزه، اولویت رساندن کمک های بشردوستانه، غیرقابل قبول بودن آوارگی فلسطینیان، پایان اشغالگری اسرائیل و ایجاد کشور مستقل فلسطینی است.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و گروگان ها را نیز گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت رامتوقف کرد.
گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2023
گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه انگلیس
تعداد قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала