گزارش و تحلیل

از تونل های غزه چه می دانیم؟

© AFP 2023 / Said Khatibاز تونل های غزه چه می دانیم؟
از تونل های غزه چه می دانیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2023
اشتراک
این روزها بحث حمله اسرائیل به غزه داغ شده و بسیاری تحلیگران باور دارند که دلیل تاخیر حمله زمینی به غزه وجود یک شهر کامل تا دندان مسلح زیر غزه است واسرائیلی ها دلواپس هستند که رزمندگان فلسطینی سربازانشان را در تله تونل های خود بیاندازند.
البته دلواپسی آنها بی جا هم نیست، من تونل های غزه را ندیده ام تا بتوانم در باره آن خیلی صحبت کنم اما شانس آن را داشته ام که در لبنان و سوریه به همراه برخی دوستان فلسطینی خود وارد چند تا از این تونل ها که در اردوگاه های فلسطینی ها ایجاد شده شوم تا متوجه شوم کارشناسان نظامی در باره چه صحبت می کنند.
البته من حدود سی سال پیش بخشی بسیار بسیار کوچک از تونل های آنها در سوریه و لبنان را دیده ام و قطعا الآن فلسطینی ها بسیار در ساخت این تونل ها پیشرفت کرده اند.
تونل هایی که موجب آن شد در اوج جنگ سوریه و علیرغم اینکه درون اردوگاه فلسطینی ها بر علیه دولت سوریه فعالیت می شد ارتش این کشور حاضر به ورود به اردوگاه فلسطینی ها نشود چون می دانست هزینه ورود به این اردوگاه ها بیش از تصور زیاد است.
در لبنان هم همینگونه است، در اوج درگیری های جنبش امل و فلسطینی ها و علیرغم اینکه در دو طرف کاملا با جنگ شهری آشنا بودند اما جنگجویان جنبش امل وارد اردوگاههای فلسطینی ها در لبنان نشدند چون می دانستند شرایط داخل اردوگاه ها چگونه است.
فقط یک بار امکان ورود به اردوگاه های صبرا و شاتیلا در بیروت میسر شد و آن هم سال 1982 میلادی برای قتل عام غیر نظامیان فلسطینی که پس از خروج جنبش آزادیبخش فلسطین از لبنان دیگر مدافعی نداشتند.
در آن زمان همه غیر نظامیان فلسطینی توسط اسرائیلیها و فالانژ ها قتل عام شدند، حتی حیوانات آنها هم در این اردوگاه ها کشته شدند.
اگر هم در آن زمان برخی جاسوس خودی که وابسته به همان سازمان ساف بودند با اسرائیلیها و فالانژ ها همکاری نکرده بودند بسیاری از غیر نظامی های فلسطینی می توانستند داخل تونل های زیر زمینی پناه بپیرند و فرصت باشد تا گروههای مبارز لبنانی به دادشان برسند.
همان زمان هم اسرائیلی ها و آمریکایی ها مطرح می کردند که برای نابودی ساف که آن را تروریست می دانستند وارد لبنان شده اند و پس از نابودی ساف اسرائیل با فلسطینی ها صلح خواهد کرد وفقط جنگجویان فلسطینی باید لبنان را ترک کنند و آنها کاری با غیر نظامی ها ندارند و...
تاریخ را ورق بزنید ببینید در آن زمان اینها چه صحبتهایی و وعده وعید هایی می دادند و همین که جنگجویان فلسطینی با فشار برخی کشورهای عربی در دام وعده های آمریکا و اسرائیل افتادند و خانواده های خود را ترک کردند و آن زمان همه رفتند تونس چگونه اسرائیلیها وارد بیروت شدند و زن و بچه و پیر و ... را در اردوگاه های فلسطینی سلاخی کردند.
خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2023
گزارش و تحلیل
رسانه: تشدید جنگ در غزه منجر به خروج آمریکا از خاورمیانه خواهد شد
دقیقا همان صحبت هایی که امروزه مطرح می کنند.
از سال 1982 تا به حال هم اسرائیلیها و آمریکایی ها به وعده های خود عمل نکردند.
حال چرا تونل ها و شهر زیر زمینی غزه اهمیت دارد؟
چون بدین وسیله فلسطینی ها می توانند برتری هوایی و تسلیحاتی اسرائیل را از آن سلب کنند و اسرائیلیها را وادار کنند با آنها تن به تن درگیر شوند و تقریبا همه کارشناسان نظامی متفق القول هستند که در درگیری های تن به تن اسرائیلیها توان مقابله با فلسطینی ها را ندارند و طبق آنچه تیمسار فایز الدویری کارشناس ارشد نظامی الجزیره هفته گذشته اظهار می داشت آنها برای مقابله با هر جنگجوی فلسطینی باید 26 سرباز اسرائیلی از دست دهند.
طبق گزارش های جسته گریخته شهر زیرزمینی غزه شهری که ما بین 30 تا 70 مترعمق دارد و با بیش از 650 کیلومتر تونل های مختلف این شهر درون خود و به بیرون خود متصل است.
قبلا تونل های فلسطینی ها فقط درحد عبور و مرور آدم بود اما امروزه فلسطینی ها پیشرفت بسیار زیادی در ساخت تونل های زیر زمینی پیدا کرده اند وتونل های چند طبقه دارند که ماشین های باری و زرهی های نظامی هم می توانند در این تونل ها تردد کنند.
این تونل ها امکانات تهویه هوا و تخلیه فاضلاب و... دارند وعملا طرح های ساده لوحانه استفاده از مواد شیمیایی و یا پمپاژ آب در این تونل ها جوابگو نیست چون فلسطینی ها با توجه به اینکه می دانند اسرائیلی ها هیچ قانون و قاعده ای را به دلیل حمایت آمریکا از آنها رعایت نمی کنند از قبل پیش بینی چنین اتفاقاتی را کرده اند.
ارتباطات در این تونل ها به سبک ارتباطات سیمی قدیمی است و امکان شنود و یا رصد تماس ها برای دشمن تقریبا صفر می باشد همچنین در این تونل ها سیستم تهویه و برق رسانی و تصفیه آب و... خارج از سیستم عمومی ایجاد شده.
یعنی عملا با قطع ارتباطات و یا آب و برق رزمنده های فلسطینی در زیر زمین هم با هم ارتباط دارند هم سیستم های دست ساز تصفیه آب و یا برداشت دستی آب از چاه را دارند هم برق مورد نیاز خود را از ژنراتور های داخلی که عموما هم وابسته به پنل های خورشیدی و گردش آب است تامین می کنند و این ژنراتورها از سوخت فسیلی استفاده نمی کنند تا مبادا روشن کردن آنها موجب جلب توجه دشمن شود.
همچنین ورودی و خروجی های این تونل ها به صورتی است که امکان پیدا کردن آن بسیار دشوار می باشد و اگر یکی از آنها را پیدا کردند امکان دسترسی به دیگر تونل ها را ندارند مگر اینکه نقشه این تونل ها را حفظ باشند و بدانند از کجا باید بیرون بروند و از کجا وارد تونل بعدی و بعدی و بعدی شود، مخصوصا که دریچه ها و دربهای مخفی بسیار زیادی درون دیوارهای این تونل ها وجود دارد و کسی که وارد تونل می شود اگر نداند که از کجا باید برود عملا در یک مارپیچ بسیار پیچیده گیر می کند که امکان خروج از آن را ندارد وحتی راه ورودی اش به صورت خودکار و مکانیکی پس از ورود بسته می شود و پیدا کردن مجدد آن بسیار سخت می باشد و به احتمال زیاد توسط نیروهایی که درون راهروها وحتی پشت دیوار های مخفی آن پناه گرفته اند شکار می شود.
عملا فلسطینی ها برای اینکار از ابزار و تکنیک هایی استفاده کرده اند که مصری های قدیم و چینی ها و... در زیر اهرام و یا معابد خود استفاده می کردند و عملا به این شکل هم پیدا کردن دربهای ورودی و خروجی بسیار دشوار است و هم اینکه اگر هم پیدا شود و حتی اگر هم اسرائیلی ها بخواهند از سلاح های شیمیایی درون این تونل ها استفاده کنند سلاح در یک فضای محدود بسته محصور می شود و فلسطینی ها می توانند با توجه به سیستم باز و بست مکانیکی دربهای دیواره ها این مواد شیمیایی را یا به بیرون و یا حتی به سمت مهاجمان هدایت کنند.
در بخش هایی از این تونل ها فضاهای بسیار بزرگ معمولا طراحی می شود تا نیروها بتوانند آنها مستقر شوند و برای طولانی مدت پناه بگیرند و طبق برخی بر آوردها نیروهای مستقر در این شهر زیر زمینی که حدود هفتاد متر زیر زمین ساخته شده و با سقف های لایه ای سیمان و خاک رس و شن و... حفاظت شده میان پنج ماه تا بیش از دو سال بدون نیاز به خارج شدن از کمین گاه های خود می توانند مستقر شوند و همه امکانات مورد نیاز برای زندگی را آنجا در اختیار دارند.
با توجه به اینکه بمب های سنگر شکن که آمریکایی ها در اختیار اسرائیلی ها قرار داده اند در نهایت می تواند تا سی متر را بکند و منفجر کند عملا این تونل ها از گزند این موشک ها و یا بمب ها در امان می باشند، حال بماند که برای زدن این تونل ها باید نقشه و اطلاعات دقیق در اختیار بود که در اختیار نیست مضاف بر اینکه تخریب ساختمان ها طی دو هفته اخیر لایه هایی اضافی بالاسر بسیاری از تونل ها ایجاد شده.
همچنین برخی از این تونل ها آنقدر بزرگ هستند که تسلیحات زرهی و توپخانهای و موشکی نیروهای مقاومت را درخود جای داده اند و فلسطینی ها این توان را دارند که از نقطه های خروجی مختلف تسلیحات خود را خارج کنند و به دشمن حمله کنند و سریع به پناهگاه خود برگردند وظرف چند ثانیه خروجی موشک ها و تسلیحات بسته شود بدون اینکه دشمن بتواند آنها را کشف کند.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که علیرغم استفاده از بیش از 25 هزار تن انواع و اقسام بمب های پیشرفته هنوز که هنوز است مقاومت فلسطین می تواند بمب و موشک بر علیه شهرهای مختلف اسرائیل پرتاب کند.
حتی بسیاری باور دارند این تونل ها چند ده کیلومتر دورتر از غزه هم خروج دارند و مبارزین فلسطینی با استفاده از این کانال ها که به مناطق دورتر متصل هستند انواع و اقسام کالا و آذوقه و تسلیحات و تجهیزات و... را وارد می کنند و همچنین می توانند در وسط درگیری ها بروند پشت خط جبهه دشمن و از آنجا به دشمن حمله کنند.
حمله هوایی اسرائیل  به نوار غزه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2023
گزارش و تحلیل
آیا امکان نابودی حماس وجود دارد؟
کاری که همین دو سه روز گذشته در منطقه های ایریز (بیت حانون) و بیت لاهیا انجام شد و چند رزمنده فلسطینی موفق شدند ابتکار عمل را به دست بگیرند و از پشت نیروهای اسرائیلی به آنها حمله کنند.
این در شرایطی است که اسرائیلی ها به قول خودشان کل آن منطقه را شانه کرده بودند ووجب به وجب را با انواع و اقسام دستگاه های پیشرفته ساخت کشورهای غربی مخصوصا آمریکا اسکن کرده بودند تا مطمئن شوند خروجی تونلی آنجا وجود ندارد و یا اینکه کلا تونلی آنجا نیست.
آنها حتی از امکانات ماهواره ای نظامی آمریکایی برای اسکن کل آن مناطق و زیر خاک آن مناطق استفاده کرده بودند، ولی خوب معلوم شد که هنوز دود از کنده بلند می شود و هنوز تجربه پیران تونل کن بر تکنولوژی غلبه دارد و فلسطینی ها با استفاده از تجربه های زیاد خود در ساختن این تونل ها موفق شده اند بر توانمندی های فناوری های آمریکایی و اسرائیلی و... غلبه کنند.
به یاد دارم در دبیرستان یک استاد فیزیک داشتیم که با مقاومت همکاری داشت و یکبار با هم صحبت می کردیم و وی اظهار می داشت پیشرفته ترین اسکنرهای لیزری را می توان با فویل آلومینوم خانگی خنثی کرد.
جریان فلسطینی ها هم همین است، آنها از روی تجربه متوجه شده اند که احتمالا باید برخی جاها عمق تونل هایشان را بیشتر کنند و یا اینکه از مواد و یا آلیاژ هایی در مواد ساخت این تونل ها استفاده می کنند که عملکرد نفوذی لیزرهای اسکنر های نوری و صوتی پیشرفته را خنثی می کند.
تکرار می کنم حال جالب اینکه بمباران غزه و تخریب ساختمان ها موجب آن شده که عایق بزرگتری بالای این تونل ها ایجاد شود.
بحث ایجاد تونل ها و جنگ های نامتقارن از طریق تونل ها به دوران جنگ ویتنام هم بر می گردد و در آن زمان ویتنامی ها برای مقابله با آمریکایی ها از تونل ها استفاده می کردند وآمریکایی ها از انواع و اقسام طرح هایی که امروزه مطرح می شود استفاده کردند از گازهای شیمیایی گرفته تا بمب های لرزان که شرایط زلزله ایجاد می کند تا امواج الکترومغناطیسی و امواج صوتی تا بمبهای آتش زا تا...
هیچ کدام جواب نداد و در نهایت آمریکایی ها مجبور شدند شکست را بپذیرند.
مضاف بر اینها برخی کارشناسان باور دارند که فلسطینی ها علاوه بر این تونل ها که در آن پناه گرفته اند دام های متنوع زیادی را در جایجای غزه ایجاد کرده اند که با نیروهای اسرائیلی پس از ورود در آن گرفتار خواهند شد واینگونه نیست که رزمندگان فلسطینی فقط نشسته اند درون تونل ها منتظر ورود اسرائیلی ها.
یعنی احتمال دارد در برخی جاها درگاه هایی یا چاه هایی با دهانه های بسیار بزرگ ایجاد شده باشد که توان بلعیدن تانک و نفر بر را دارد وعلاوه بر آن فلسطینی ها موفق شده اند به تسلیحات مدرن ضد تانک و نفربر و پرنده مجهز شود که طی چند حمله اخیر اسرائیلی ها مثلا موشک های کرنت و... موجب زمین گیر شدن شدید اسرائیلی ها شد و معلوم نیست که آیا فقط این موشکها در اختیارشان است یا تسلیحات دیگر.
اسرائیلی ها طی یک هفته اخیر به صورت میانگین چیزی حدود 20 عملیات پیشرو انجام دادند که همه این عملیات با شکست مواجه شد و مجبور شدند خسارت های بسیار زیادی را متحمل گردند.
حتی در دو عملیات از این عملیات نیروهای ویژه آمریکایی که در جنگ های عراق و افغانستان تجربه زیاد داشتند هم شرکت کردند ولی ظاهرا اکثرا کشته یا زخمی شدند و یا در نهایت فرار را به قرار ترجیح داده اند.
برخی کارشناسان نظامی باور دارند که هدف از این عملیات پیشرو این بوده که اوضاع داخل غزه و توانمندی و آمادگی نیروهای مقاومت برآورد شود ولی به هر حال وقتی همه این عملیات با شکست مواجه می شود، یعنی فاجعه.
بحث بحث تونل ها نیست بحث ملتی است که تصمیم گرفته یا زندگی عزتمندانه داشته باشد یا عزتمندانه بمیرد و حاضر است برای زندگی عزتمندانه از همه چیز بگذرد و هر کاری از دستش بر می آید انجام دهد.
به همین دلیل است که اسرائیلی ها در ورود به غزه مردد هستند چون می دانند با چه چیزی مواجه خواهند شد.
تونل اصلی مسیری است که آنها باید برای حل مشکل مردم فلسطین وارد آن شوند، بقیه تونل ها کلاف سردرگم بیش نیستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала