واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی کورسک روسیه

© Sputnik / Максим Блинов /  مراجعه به بانک تصاویر نیروگاه اتمی واقع در استان کورسک روسیه
نیروگاه اتمی واقع در استان کورسک روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2023
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی: میزان تشعشع در نیروگاه هسته ای کورسک بعد از حمله پهپادی اوکراین از سطح نرمال فراتر نرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که نمایندگان این آژانس در جریان گزارش های روسیه در خصوص پهپادها در محدوده نیروگاه اتمی کورسک می باشند.
پیشتر بخش رسانه ای نیروگاه اتمی کورسک روسیه اعلام کرده بود که پنجشنبه شب سامانه پدافند ضد هوایی حمله سه پهپاد اوکراینی به این نیروگاه را خنثی کرده است. در نتیجه این حمله خسارتی بوجود نیامده و کسی آسیبی ندیده است و این حمله بر فعالیت این نیروگاه تاثیری نگذاشته است. همچنین سطح تشعشع در این نیروگاه و محدوده حول آن در سطح طبیعی می باشد. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در موضع گیری در این خصوص اعلام کرد که کی یف با حمله به نیروگاه اتمی کورسک، خود را در سطح سازمان های تروریستی نفرت انگیز قرار داده است. به گفته وزارت خارجه روسیه یکی از این پهپادها در انبار پسمانده های هسته این نیروگاه منفجر شده است و به دیوار آن خساراتی وارد کرده است و دو پهپاد دیگر بر روی ساختمان مجموعه اداری نیروگاه سقوط کرده اند.

در اطلاعیه آژانس آمده است: "آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان گزارش های روسیه در مورد اینکه 3 پهپاد در محدوده نیروگاه اتمی کورسک در جنوب روسیه ردگیری شده اند و یکی از آنها منفجر شده است که در نتیجه خسارت ناچیزی را به بدنه ساختمانی وارد کرده که در آن پسماند سوخت استفاده شده نگهداری می شود، می باشد. گزارش شده است که کسی آسیبی ندیده است و سطح تشعشع در محل نیروگاه اتمی کورسک از استانداردهای تعریف شده، بالاتر نمی باشد".

خدمه نظامی سامانه پدافند هوایی روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2023
برخورد پهپاد اوکراینی با یک انبار زباله هسته ای در نیروگاه هسته ای کورسک روسیه
به گفته رافائل گروسی مدیر کل آژانس، رخدادها در این هفته نشان می دهند که شرایط حول امنیت هسته ای "همچنان بشکل بالقوه ای خطرناک می باشد و آنهم نه تنها در نیروگاه اتمی زاپاروژیه". وی افزود که آژانس بین المللی انرژی اتمی به انجام هر کاری که در توان این آژانس می باشد تا به جلوگیری از حادثه هسته ای در زمان درگیری نظامی پیش گیری کند، ادامه می دهد.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه پیشتر خاطرنشان کرده بود که رژیم کی یف با ادامه بمباران هدفمند نیروگاه اتمی زاپاروژیه تلاش می کند ظاهر تهدید یک فاجعه هسته ای را ایجاد نماید. آژانس بین المللی انرژی اتمی به دفعات بر لزوم ایجاد منطقه ایمن حول نیروگاه اتمی زاپاروژیه تاکید کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала