اسرائیل: ایران 90% بودجه نظامی حماس را تامین و آنرا رهبری می کند

© AP Photo / Sebastian Scheinerنتانیاهو از آمادگی اسرائیل برای جنگ با ایران خبر داد
نتانیاهو از آمادگی اسرائیل برای جنگ با ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2023
اشتراک
نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که ایران 90% بودجه نظامی حماس را تامین می کند.
به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز شنبه مدعی شد که 90% بودجه نظامی جنبش حماس توسط تهران تامین می شود.

نتانیاهو در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور یوآو گالانت وزیر دفاع و بنی گانتس عضو کابینه جنگی اسرائیل مدعی شد: "ایران از حماس حمایت می کند، من فکر می کنم که 90% بودجه نظامی حماس از ایران می آید. او (ایران) تامین مالی می کند، ساماندهی می کند، (فعالیت حماس را) رهبری می کند".

نخست وزیر اسرائیل در عین حال تاکید کرد که وی اطلاعاتی در خصوص اینکه ایران می توانسته به ارتباطی مستقیم با برنامه ریزی حملات نیروهای حماس به خاک اسرائیل که در تاریخ 7 اکتبر رخ داده است داشته باشد، در دست ندارد.
نتانیاهو همچنین با اعلام اینکه مرحله دوم جنگ با حماس آغاز شده است، تاکید کرد که این تصمیم به شکل متفق القول گرفته شده است.

وی اظهار کرد: "ما بصورت متفق القول موافقت کردیم که حملات نظامی را گسترش دهیم".

بنیامین نتانیاهو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2023
نتانیاهو از امضای طرح آماده برای حمله به نوار غزه خودداری کرد
نخست وزیر اسرائیل همچنین اعلام کرد که هدف از این مرحله از عملیات "نابودی ظرفیت نظامی و مدیریتی حماس و بازگرداندن گروگانها به خانه می باشد". وی تاکید کرد که ارتش اسرائیل هر کار ممکنی را برای بازگشت گروگانهای اسرائیلی انجام خواهد داد.

نتانیاهو در عین حال تمامی کسانی که ارتش اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می کنند را ریاکار توصیف کرد و بار دیگر از شهروندان غیر نظامی در نوار غزه خواست تا به جنوب این منطقه نقل مکان کنند.

وی در توصیف جنگ با حماس تاکید کرد: "این کار زندگی من است".
این مقام ارشد اسرائیلی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا وی آمادگی دارد تا مسئولیت اشتباهاتی که حمله 7 اکتبر حماس را میسر کرده است را برعهده بگیرد، تصریح کرد که "هر زمان که جنگ تمام شود، ما به هر سوالی پاسخ خواهیم داد".

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که "این جنگ کوتاه نخواهد بود". وی تاکید کرد که بعد از ورود مرحله جدید، امروز ارتش حملات سنگینی را به مراکز حماس وارد کرده است.

گالانت افزود که اسرائیل کاملا برای مبارزه با هر تهدیدی از جانب کشورهای دیگر آماده است و به مقامات نظامی خود که مسئول عملیات می باشند، "اطمینان مطلق" دارد.
مناقشه در خاورمیانه
مناقشه فلسطین و اسرائیل با منافع ارضی طرفین مرتبط است و برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه باقی مانده است.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد کشته شدگان در نوار غزه از 7.3 هزار نفر گذشت و حدود 20 هزار نفر زخمی شدند. بیش از 1.4 هزار نفر در اسرائیل کشته شدند که در میان آنها بیش از 20 نفر از اتباع روسیه بودند. چهار شهروند روسیه نیز مفقود شده اند. علاوه بر این، بر اساس برآوردهای مختلف، ممکن است تا 250 نفر در اسارت حماس باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала