گزارش و تحلیل

پشت پرده تحریک عمدی ایران توسط ایالات متحده

© Sputnik / Russian Foreign Ministry  /  مراجعه به بانک تصاویر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
اشتراک
سید وحید نبوی زاده نمازی: احتمالا آمریکا به ظن خود تهدیدی دریافت کرده، اما نه توانش را دارد و نه قصد آن را دارد که جنگی را با ایران آغاز کند.
آنتونی بلینکن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که "ایالات متحده آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست، با این حال "اگر ایران و یا گماشدگانش" هر کجا که باشند به آمریکایی ها حمله کنند، پاسخ آن "قاطع و سریع" خواهد بود. به این ترتیب پرسشی شکل می گیرد، مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده در پی تحریک ایران و فراخوان نا محسوس آن به جنگ است یا واقعا از جانب ایران احساس خطر می کند. سید وحید نبوی زاده نمازی پژوهشگر مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال اسپوتنیک گفت، این سوال از دو منظر قابل بررسی است. منظر اول وقتی است که ما از زاویه ایران به مسائل بنگریم یا بعبارتی خود را جای ایران بگذاریم و منظر دوم اینکه خودمان را جای آمریکا گذاشته و از دریچه نگاه آمریکا به مسائل نگاه کنیم.
اگر خودمان را جای ایران بگذاریم توجه به کلماتی که از سوی آقای بلینکن مطرح شده ضروری است. ایشان در سخنان خود دو مرتبه از کلمه "دفاع" استفاده کردند. این تاکید بر کلمه "دفاع"، سخنان آقای اسد ابوخلیل- استاد دانشگاه کالیفرنیا را به ذهن تداعی می کند که معتقد بود این حقی که سیاستمداران غربی به عنوان حق دفاع از خود یا دفاع از اسرائیل به یکدیگر می دهند، در واقع حقی است که به واسطه آن و بدون هیچ محدودیتی می توانند هرکاری را انجام بدهند.
سیاستهایی که در جهت تنش‌زدایی و آتش‌بس از سوی ایران مطرح شده بود، می تواند به‌نوعی مشخص‌کننده‌ی منظر ایران باشد.
نبوی زاده نمازی در ادامه گفت، اگر خودمان را جای ایالات متحده قرار بدهیم، مسئله اینطور قابل توضیح است: آمریکا به دلیل وجود تجربه مشابهی که در بهار امسال داشت و پاسخ گسترده ای هم که داده بود، آنچنان‌ شگفت‌‌زده نشده. حالا آمریکا به خاطر مسئله اوکراین نمی خواهد درگیر تنش دیگری شود؛ و به گمان آمریکا، ایران در مقابلش ایستاده و می خواهد موقعیت آمریکا را در منطقه تضعیف کند.
چرا ارتش آمریکا هنوز در سوریه است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
رسانه ها از تقویت نیروهای آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با تهدید ایران خبر دادند
این پژوهشگر مسائل آمریکا افزود، البته می توان از بُعد دیگری هم به این موضوع نگریست آن هم منظر کاملا غیر خیرخواهانه‌ای است که سعی می کند گفتمان جنگ را گسترش دهد. اخیرا آقای تاکر کارلسون- مجری مشهور- با داگلاس گریگور که از ژنرال های بازنشسته آمریکایی هست و تحلیل های نظامی هم انجام می دهد، مصاحبه کرده و پرسیده بود که آیا به سوی جنگ با ایران در حرکت هستیم و اگر به جنگ با ایران برویم چه اتفاقی برای آمریکا می افتد؟ فارغ از پاسخ این فرد باید گفت که اساسا طرح این سوال به‌صلاح هیچ‌کس نیست. به جای طرح این سوالات باید پرسید به عنوان نمونه ایالات متحده اساسا با چه مجوز بین المللی بخش اعظمی از خاک سوریه را اشغال کرده و به غارت نفت آن می پردازد؟
وی در ادامه گفت، مواضع و رفتار اخیر آمریکا نشان می دهد که قصد داشته افکار عمومی را از وقایع موجود در جهان منحرف کند؛ او حضور نظامی خود را بی دلیل تشدید می کند و خودش بجای اینکه به سمت استمرار یک روند سیاسی صلح‌آمیز و آتش بس پیش رود، دائما به نفع منافع خویش بهره برداری غیرانسانی می کند. در واقع به تعبیری در تلاش است که بازیگران اصلی جهانی و منطقه‌ای را از صحنه دور نگه دارد.
از آن سو همه می‌دانیم نشستهای اخیر ایران و همسایگانش، حداقل در چند ماه اخیر، در جهت تنش زدایی بوده. آمریکا نه مثل چین و روسیه بصورت غیر مستقیم و نه مانند ایران بصورت مستقیم، در جهت آتش بس قدم بر نداشته.است
نبوی زاده نمازی در پایان گفت، نهایتا اگر بخواهیم یکبار دیگر به سوال باز گردیم، باید بگوییم احتمالا آمریکا به ظن خود تهدیدی دریافت کرده، اما نه توانش را دارد و نه قصد آن را دارد که جنگی را با ایران آغاز کند.
به گزارش اسپوتنیک، امروز سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن گفت: امروز وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد به اشتباه ایران را مقصر بداند. ایران قاطعانه این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند. تعهد ما به صلح و ثبات منطقه‌ای تزلزل‌ناپذیر است. ایران با جامعه بین‌المللی در تأیید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسراییل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه، همسو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала