گزارش و تحلیل

تهران و ژوهانسبورگ خواستار آزادی فلسطین شدند

© sputnikدیدار وزرای خارجه ایران وآفریقای جنوبی
دیدار وزرای خارجه ایران وآفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2023
اشتراک
وزیران خارجه ایران و آفریقای جنوبی در دیداری در تهران ضمن بررسی همکاری های دوجانبه، به بیان مواضع خود در خصوص درگیری های فلسطین و اسرائیل پرداختند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبانخانم نالدي پاندور، وزير روابط و همكاري‌هاي بين‌المللي)وزیر امور خارجه)آفريقاي جنوبي در تهران بود، وزرای امور خارجه دو کشور پیرامون موضوع فلسطین و نسل کشی رژیم صهیونیستی در منطقه غزه گفتگویی گسترده داشتند، همچنین در خصوص همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در فرمت‌های دوجانبه و بریکس تبادل نظر کردند.
خانم نالدي پاندور، وزير روابط و همكاري‌هاي بين‌المللي (وزیر امور خارجه)آ فريقاي جنوبي در این زمینه گفت:

امروز شراکت قوی‌ تری بین ایران و آفریقای جنوبی نه تنها به صورت دوجانبه بلکه با عضویت ایران در بریکس صورت گرفته.

بر این باورم زمینه‌هایی که ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم شامل کشاورزی، دامپروری، انرژی، فناوری‌های نوین و کارآفرینی میشود، همچنین در حوزه‌های اقتصادی، به ویژه در حوزه دانش بنیان‌ها مشتاقیم تا همکاری‌های خود را با ایران گسترش دهیم.

پیش از هر چیز در خصوص بریکس صحبت کردیم و به ویژه در خصوص اصلاح سازمان ملل و اقدامات غیر دموکراتیک این سازمان صحبت کردیم، ما بر این باوریم که در بریکس چالش هایی وجود دارد که با آن روبرو هستیم، اعضای بریکس همگی از دلار استفاده می‌کردیم که با تحریم هر یک از اعضا دچار مشکل می‌شدیم بنابراین اکنون مشتاقیم تا از ارزهای دیگر برای تجارت بین المللی استفاده کنیم و این نگرش را توسعه دهیم.

ما به عنوان آفریقایی جنوبی معتقدیم که باید توجه بیشتری به موضوع غزه و فقدان حقوق بشر در این مسئله انجام شود، همواره در این حوزه صحبت کردیم و معتقدیم که اتفاقات غزه شرم آور است.

چرا برخی از کشورها باید حقوق بشر داشته باشند و برخی دیگر شایستگی داشتن آن را ندارند؟

ما باید به عنوان جامعه جهانی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم و کنشگری انجام دهیم، باید درباره بی‌عدالتی که علیه فلسطین انجام می‌شود کمک های لازم انجام شود، آفریقای جنوبی به صورت مستمر حمایت خود را از فلسطین داشته و ما هرگز از اعتقادات نلسون ماندلا دور نشده‌ایم تا زمانی که فلسطین آزاد نشود آفریقای جنوبی نیز آزاد نخواهد بود، این درد ما هم هست و باید کار بیشتری برای مردم فلسطین انجام شود.

ما از سیاست دو کشور حمایت می‌کنیم و فلسطینیان باید کشور مستقل خود را داشته باشند و فلسطین باید مرزهای ۱۹۶۷ را داشته باشد و ما به عنوان آفریقای جنوبی کشوری هستیم که به دنبال ارتقای صلح هستیم و تظاهر نمی‌کنیم که فلسطین اشغال نشده جهان باید امروز وحشت زده باشد و به صورت اورژانسی به دنبال مردم غزه برود.
جناب آقاي دكتر امير عبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص این دیدار گفت:
ما امروز گفتگوهای مهمی را در خصوص مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار داشتیم اخیراً کمیسیون عالی مشترک دو کشور با مسئولیت وزرای امور خارجه در پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد، یکی از نقاط مشترک در دستور کار امروز ما پیگیری اسناد امضا شده در این کمیسیون و همچنین توافقاتی که در سفر اخیر رئیس جمهور ایران و آفریقای جنوبی بین روسای جمهور دو کشور به عمل آمده است، از موضوعات مورد توجه دو وزیر خارجه در گفتگوهای روز جاری موضوع بریکس بود.

قطعاً نلسون ماندلا به عنوان نماد مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی برای مردم ایران شخصیتی شناخته شده است، امروز دنیا شاهد اقدامات جنایتکارانه و نسل کشی رژیم آپارتاید اسرائیل مقابل مردم مظلوم غزه است.

دیدار وزرای خارجه ایران وآفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2023
دیدار وزیر خارجه آفريقاي جنوبی با وزير خارجه ایران + فیلم
علاوه بر موضوعات دوجانبه امروز پیرامون اقدامات رژیم اسرائیل علیه فلسطین مذاکراتی داشتیم که از حمایت آفریقای جنوبی کمال تشکر را داریم.

آنچه امروز شاهد آن هستیم جنگ نیابتی رژیم اسرائیل است که به نیابت از آمریکا این جنگ را علیه مردم مظلوم فلسطین اعمال می‌کند اینکه آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا به طور شتاب زده به تل آویو می‌آید و از رژیمی که در روزهای گذشته بدون مهابا کلیساها، مساجد، مدارس، بیمارستان ها، زنان و کودکان و غیر نظامیان فلسطینی را هدف قرار می‌دهد حمایت میکند، یک اتفاق تلخ و ناگوار در منطقه غرب آسیا است، رئیس جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد که در کمک به اسرائیل تسلیحات جدید ارسال کرده.

امروز منطقه مانند یک بشکه باروت است و هرگونه محاسبات غلط که موجب نسل کشی، قتل عام و کوچاندن اجباری مردم غزه و کرانه شود، می‌تواند پیامدهای سنگین، تلخ و گسترده‌ای را در منطقه به همراه داشته باشد.

مایلم به ایالات متحده آمریکا و عامل نیابتی اش هشدار بدهم که اگر فوراً جنایت علیه بشریت و نسل کشی در غزه را متوقف نکنند هر احتمالی در هر لحظه‌ای وجود دارد و منطقه از کنترل خارج خواهد شد که دود آن به چشم جنگ افروزان خواهد رفت.

کشورهای اسلامی و عربی در ساعات و روزهای آینده از مواضع منسجم‌ تری در مقابله با این جنایت جنگی اسرائیلی در منطقه برخوردار خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала