اسرائیل: شواهدی مبنی بر حمایت ایران از حماس وجود دارد

© Sputnik / Andrei Steninحماس
حماس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
اشتراک
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که شواهدی مبنی بر حمایت ایران از حماس وجود دارد.
آویچای آدری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل به اسپوتنیک گفت که تل آویو نمی تواند دخالت ایران در حمله حماس به تاسیسات و شهرک های نظامی اسرائیل در مجاورت نوار غزه را اثبات کند، اما شواهدی دال بر حمایت تهران از این جنبش دارد.
وی گفت: ما اطلاعات کافی نداریم که بگوییم ایران در این روند دخیل است، اما اطلاعات کافی داریم که بگوییم ایران از جنبش حماس حمایت می‌کند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آن را تامین مالی می‌کند و همچنین از آن با سلاح، آمادگی و آموزش حمایت می‌کند.
سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: علیرغم اینکه هیچ مدرکی دال بر دخالت ایران در این حمله وجود ندارد، حماس روابط تاریخی نزدیکی با تهران دارد. به گفته وی، طرف ایرانی به آموزش نظامی آنها کمک کرده و تسلیحات مورد استفاده مبارزان فلسطینی را در اختیار جنبش قرار داده است.
ما تاکنون این تایید نمی کنیم که این عملیات ارتباط با ایران داشته باشد، اما آیا تسلیحات یا برخی از سلاح‌های مورد استفاده ایرانی است؟ بله. آیا این رزمایش ها و غیره تحت رهبری ایران یا با حمایت ایران انجام شد؟ بله. اما آیا این عملیات، زمان و نحوه انجام آن تحت رهبری ایران بود؟ ما اطلاعات کافی برای تایید این موضوع نداریم.
همانطور که نماینده دائمی ایران در سازمان ملل هفته گذشته به اسپوتنیک گفته بود، اگر اسرائیل عملیات زمینی در نوار غزه را آغاز کند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی وارد نبرد نمی شوند، مگر اینکه تل آویو به خاک ایران حمله کند.
آمریکا می گوید رهبران ایران از حمله حماس به اسرائیل غافلگیر شدند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2023
آمریکا می گوید رهبران ایران از حمله حماس به اسرائیل غافلگیر شدند
همزمان، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که واشنگتن هیچ اطلاعاتی در مورد دخالت احتمالی ایران در طراحی یا اجرای حمله به کشور یهودی توسط حماس ندارد.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала