گزارش و تحلیل

آغاز به کار همایش تجاری اکسپو ایران - روسیه

© Sputnik / شیوا آبشناسهمایش تجاری اکسپو ایران_روسیه
همایش تجاری اکسپو ایران_روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2023
اشتراک
رئیس کمیته انرژی دومای روسیه: انرژی هسته ای مهمترین همکاری ایران و روسیه می باشد.
امروز ۱۸ ام مهر ماه نمایشگاه اکسپو ایران - روسیه در برج میلاد افتتاح شد و تا ۲۰ ام مهر ماه ادامه خواهد داشت، این نمایشگاه نشان دهنده ی همکاری های گسترده ی ایران و روسیه در حوزه های رسانه ای، تجاری، فناوری و دیگر بخش ها میباشد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بعنوان نمایش دهنده ی همکاری های رسانه ای دو کشور ایران و روسیه در این نمایشگاه حضور دارد و پذیرای علاقمندان میباشد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در افتتاحیه ی این همایش، الکسی ددوف سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در ایران گفت: در سال‌های گذشته افزایش همکاری‌ های تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه را مشاهده کردیم، اما من می‌خواهم نقش کلیدی کمیسیون بین دولتی هر دو کشور که جناب آقای اوجی و نواک آن را راهبری می‌کنند متذکر شوم، تحریم‌ های بی‌سابقه‌ ای علیه روسیه وضع شده اما این تحریم‌ها باعث شده که روابط دو طرفه و همه جانبه میان ایران و روسیه گسترش پیدا کند، مایلم پیام آقای لاوروف، وزیر امور خارجه ی فدراسیون روسیه برای این همایش مهم را در ادامه قرائت کنم:
روابط ایران و روسیه با قدمت تاریخی، حسن همجواری و دوستی که دارند، به راستی روابطی راهبردی و استراتژیک است این روابط در حال افزایش و توسعه است و در سطوح تمامی وزارتخانه ‌ها گسترش آن را مشاهده می‌کنیم در طول این سال‌ ها روسیه و ایران به سطح بالایی از روابط دوجانبه رسیده‌اند.
© Sputnikهمایش تجاری اکسپو ایران_روسیه
همایش تجاری اکسپو ایران_روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2023
همایش تجاری اکسپو ایران_روسیه
این نشست که میان ایران و روسیه در پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، نقش کلیدی برای پیشبرد همکاری‌ های صنعتی، سرمایه‌گذاری، ترابری، انرژی و علمی_پژوهشی ایفا می‌کند، اطمینان دارم این نشست به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد و نبض جدیدی را به شراکت استراتژیک ایران و روسیه که مورد اهتمام رهبران هر دو کشور است وارد می‌کند.
سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران نیز در ادامه بیان کرد: رابطه با کشور دوست و همسایه روسیه در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و رویکرد نزدیک دو کشور در حوزه‌های ملی و بین‌المللی و تعمیق روابط انسانی و فرهنگی بین دو کشور در دهه اخیر نشان از شکل‌گیری جبهه جدیدی در مقابل یک جانبه‌گرایی غرب به سردمداری آمریکا می‌باشد.
تاریخ روابط میان ایران و روسیه به سال‌های دور باز می‌گردد اما توازن عینی و عملی از پس از انقلاب اسلامی در ایران رخ داد و دو کشور با نگاهی برابر و راهبردی به توسعه روابط خود ادامه می‌دهند؛ بسترهای همکار میان ایران و روسیه به ویژه استان‌های حاشیه خزر بسیار زیاد است، با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم با محوریت رئیس جمهور محترم راهبرد دیپلماسی اقتصادی به اولین مرکز گفتمان دیپلماسی قالب تبدیل شد و روسیه یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در این گفتمان ایفا می‌کند.
شعار دولت سیزدهم در سیاست خارجی مبنی بر سیاست خارجی پویا، متوازن و فعال است که در ادامه پیگیری همین رویکرد ما در مازندران همکاری‌های بین‌المللی را با محوریت کشور روسیه آغاز کردیم.
© Sputnikهمایش تجاری اکسپو ایران_روسیه
همایش تجاری اکسپو ایران_روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2023
همایش تجاری اکسپو ایران_روسیه
وی افزود: مازندران با برخورداری از منابع طبیعی، انسانی و زیرساخت‌های مناسب و حمل و نقل فعال از توانمندی بالایی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه به ویژه روسیه برخوردار است؛ همچنین مازندران به دلیل قرار گرفتن در حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع و حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توجه به تمدید قرارداد تجارت اتحادیه اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران، فرصت قابل توجهی برای استان مازندران ایجاد می‌کند این استان می‌تواند نقش موثری در توسعه تجارت خارجی کشور داشته باشد.
همکاری‌های حوزه نفت، گاز و انرژی، فناوری‌های نوین و توسعه همکاری‌های دانش بنیان به ویژه همکاری در حوزه حمل و نقل در راستای فعال‌سازی واقعی کریدور شمال_جنوب و به طور کلی همکاری در حوزه دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی از برنامه‌های اساسی ما در استان مازندران است.
ظرفیت‌هایی که مازندران برای توسعه روابط ایران و روسیه دارد بسیار زیاد است، وجود سه بندر فعال در استان مازندران زیر ساخت مناسبی را برای ترانزیت کالا از ایران به روسیه مهیا ساخته است، امروز حمل و نقل به یکی از شاخص‌های توسعه گرایی در کشورها تبدیل شده است.
کشور روسیه به دلیل قرار گرفتن در قلب اوراسیا و ایران به عنوان نقطه ثقل استراتژیک برقراری ارتباط میان سه قاره جهان می‌تواند بستر همکاری جدی را در منطقه ایجاد کند، دریای خز از اصلی‌ترین بسترهای تجاری میان ایران و روسیه است.
میدان آزادی در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2023
کارکنان مدرسه سفارت روسیه در ایران، آنرا به کانونی برای معرفی فرهنگ روسی تبدیل کرده اند + ویدئو
جناب آقای پوتین رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه در ملاقات با دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم ایران، ۳ مرتبه از بندر امیرآباد نام بردند که این نشان از اهمیت استان مازندران برای فعال سازی کریدور شمال_جنوب است.
استاندار مازندران ظرفیت های انرژی ایران و روسیه را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: بیش از ۴۵ درصد از ذخایر گاز جهان در اختیار ایران و روسیه است که در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند و در منابع نفتی ایران رتبه ۴ و روسیه رتبه ۸ دنیا را در اختیار دارد که در مجموع ۲۰ درصد از منابع انرژی دنیا در اختیار این دو کشور است، هر دو کشور در حوزه ‌های انرژی دارای اهداف یکسانی هستند و همکاری دو کشور در حوزه ساخت نیروگاه ۲۲۰۰ مگاواتی شهید منتظری می‌تواند بسترهای بیشتری را ایجاد کند.
رجب صفروف، رئیس شورای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه همچنین در ادامه گفت: مقابل دیدگاه ما امروز تصویر سیاسی دنیا در حال تغییر است بخش قابل توجهی در این نقشه بزرگ جهانی توسط ایران و جمهوری فدرال روسیه ترسیم می‌شود، می‌توانیم بگوییم که علایق یکسانی داریم و میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همواره روابط تجاری خوبی وجود داشته، اما به اندازه علایق مشترک، این روابط گسترش پیدا نکرده اما اکنون نیاز داریم که از پتانسیل‌های یکدیگر استفاده کنیم.
ایران و روسیه بخش بزرگی از سیاست‌های انرژی دنیا را تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت جهان برای انرژی به این دو کشور نیازمند است، اگر بتوانیم با یکدیگر به صورت بهتر و بیشتری همکاری داشته باشیم، ایران و روسیه می‌توانند به بالاترین نقطه خود برسند و قدرت فراوانی را کسب کنند، در سال گذشته چرخه مالی میان ایران و روسیه حدوداً نزدیک به ۵ میلیارد دلار بود و در بهترین زمان این نیم درصد از تمامی تجارت خارجی روسیه است.
پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023
پوتین: روابط خوب روسیه و ایران توسعه می یابند
وی افزود: ما در حال حاضر در حال حرکت به سمت همکاری‌های استراتژیک هستیم، همکاری‌های استراتژیک در حوزه امنیت است و این نیاز به استحکام روابط اقتصادی میان ایران و روسیه دارد، ایران پتانسیل‌های بالایی در زمینه انرژی، پزشکی، تکنولوژی‌ های نوین دارد و دستاوردهای بزرگی در این حوزه‌ها کسب کرده، در مسیر گسترش ارتباطات میان ایران و روسیه به ویژه در زمینه اقتصادی مشکلات خاصی وجود دارد این مشکلات وجود دارند و علت آن این است که در زمان‌های گذشته نیازی به ارتباط میان دو کشور احساس نمی‌شد.
ما متاسفانه اطلاعات کمی پیرامون پتانسیل‌های یکدیگر داریم و تجار دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر اطلاع ندارند، در این زمینه موسسات مختلف می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، متاسفانه هنوز میان دو کشور مشکلات روابط بانکی حل نشده و این بزرگترین معضل میان ایران و روسیه است که هنوز سیستمی موثر و دقیق میان بانک های ایران و روسیه وجود ندارد، شرکت‌های دو طرف نمی‌دانند چگونه می‌توانند مبالغ مورد نیاز خود را منتقل کنند و اکنون نیازمند این هستیم که از طریق ارمنستان، ترکیه یا دبی نقل و انتقالات مالی را انجام دهیم که موجب افزایش زمان و تبدیل شدن به یک تجارت غیر موثر می‌شود، مشکلات حمل و نقل بین المللی که سرعت بسیار پایینی دارد نیز یکی از نکات تاثیرگذار در ارتباط تجاری میان ایران و روسیه است.
 پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
گزارش و تحلیل
ابعاد حقوقی واگذاری سلاح های ضبط شده ایران به اوکراین
در عملیات نظامی در اوکراین ما نمی‌خواستیم که این عملیات را انجام دهیم بلکه مجبور بودیم آن را انجام دهیم کشورهای دیگر با استفاده از اوکراین تلاش داشتند تا روسیه را بگیرند و ما نیاز داشتیم از خود دفاع کنیم، روسیه به تمام دنیا نشان داد که ما یک کشور بسیار بزرگ داریم و نمی‌توان مقابل این کشور پیروز شد.
ایران انتخاب خردمندانه‌ ای در قبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام داد و علی رغم میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای دور کردن ایران از روسیه کماکان کنار روسیه باقی ماند.
رییس کمیته ی انرژی دومای روسیه نیز تحریم‌های وضع شده علیه فدراسیون روسیه را موجب برقراری روابط بیشتر با جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی توصیف کرد و اظهار داشت: همکاری‌های مشترک میان ایران و روسیه به صورت بلند مدت می‌تواند به زیرساخت‌های هر دو کشور کمک کند و قطعاً روسیه بسیار علاقمند است به ویژه در زمینه توربین‌های گازی پرقدرت با ایران همکاری داشته باشد و همکاری دو کشور در حوزه زیرساخت‌ها، ال ان جی و تمامی زمینه‌های انرژی می‌تواند میان دو کشور بررسی شود، انرژی هسته‌ای یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری میان دو کشور است که روسیه می‌تواند در این زمینه به ایران کمک کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала