گزارش و تحلیل

امتناع ایالات متحده از اختصاص بسته کمکی به اوکراین باعث نگرانی اروپا شده است

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر پولیتیکو: اروپا به رعیت آمریکا برای مبارزه با روسیه و چین تبدیل شده است
پولیتیکو: اروپا به رعیت آمریکا برای مبارزه با روسیه و چین تبدیل شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
اشتراک
متحدان اوکراین نگران شدند: آیا ایالات متحده به سمت انزواگرایی بوده و قصد دارد بر سیاست داخلی تکیه کنند؟
اسپوتنیک به نقل ازبلومبرگ می نویسد: ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین همچنان ادامه دارد. کمتر از دو هفته پیش،ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از پایتخت آمریکا بازدید کرد و درخواست سیستم های تسلیحاتی جدید و حمایت مالی و نظامی بیشتر کرد.
با این حال، روز شنبه کنگره ایالات متحده با حمایت هردوحزب تدابیری را تصویب کرد که بودجه دولت ایالات متحده را تا اواسط نوامبر حفظ می کرد، اما بسته کمکی 6 میلیارد دلاری به اوکراینرابرای جلوگیری از تعطیلی دولت رد کرد.توجه ایالات متحده به مسائل سیاسی داخلی - به ویژه امنیت مرزها - معطوف می شود.
به گفته یک مقام ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود، تغییر گسترده ای در نگرش ایالات متحده نسبت به اوکراین ایجاد شده است. و در صورت عدم حمایت تزلزل ناپذیر غرب، پوتین و دیگر سران کشورها ممکن است حتی جسورانه تر شوند. یکی از رهبران اتحادیه اروپا احتمال داده که با نزدیک شدن انتخابات آمریکا، وضعیت بدتر خواهد شد.
Флаги Европейского Союза и Соединенных Штатов на выставке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
شدت گیری موج مخالفت با کمک به اوکراین در اروپا

وزیر امور خارجه لیتوانی، گابریل یوسلاندس برگیس در تماس تلفنی با بلومبرگ از کی یف، جایی که در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرد، گفت:"این موضوع باعث تعجب اکثر کسانی که از اوکراین حمایت می کنند، شد. این امر ممکن است باعث خوشحالی کشورهایی شود که از اوکراین حمایت نمی کنند یا برای آن چیزی غیر از پیروزی آرزو می کنند". وی افزود: "بدیهی است که همه چیز قابل اصلاح است اما این امر پیچیدگی بحث را نشان می دهد".

برخی از متحدان در سخنان جو بایدن مبنی براین که "کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، باید حمایت واشنگتن از اوکراین را تضمین کند" را دلیلی بر این دانستند که تأخیر کمک ها تنها یک اقدام موقت است.
مثلا، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه در کنگره حزب محافظه کار در منچستر گفت: "پرزیدنت بایدن در واقع به صراحت گفته است که دیدگاه خود را در مورد کمک های مالی بیشتر تغییر نداده است. اما مسلماً سیاست داخلی نیز نقش خواهد داشت". و هنگامی که از بایدن پرسیده شد که به زلنسکی و سایرمتحدانش چه خواهد گفت، رهبر ایالات متحده پاسخ داد: "من می توانم به آنها اطمینان دهم. به من نگاه کنید: ما به هدف خود خواهیم رسید". دولت بایدن امیدوار است که این تصمیمات منع از کمک رسانی، یک پدیده ناهنجار تلقی شود.
دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در کی یف، پیش از گفتگو با همتایان اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت که دولت او با هر دو حزب در کنگره آمریکا همکاری می کند: "ما معتقد نیستیم که حمایت ایالات متحده تضعیف شده است، زیرا آنها به خوبی درک می کنند که در اوکراین چه چیزی در خطر است... من معتقدم که این هنوز یک حادثه یک باره است".

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت که توافق میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در کی یف گرد هم آمده اند این است که واشنگتن راه‌ حلی پیدا خواهد کرد. اما وی افزود که انتخاباتی که در سال آینده در ایالات متحده برگزار می شود، همچنان مایه نگرانی است.

خانم النا بیلان، اقتصاددان ارشد بانک سرمایه گذاری کی یف "دراگون کاپیتال"، در یک مصاحبه تلفنی گفت که اوکراین "گروگان فرآیندهای سیاسی پیچیده در ایالات متحده شده است". مقامات اوکراین بودجه کافی را برای امسال تامین کرده اند، اما به نظر می رسد، سال آینده "سخت تر" باشد.
پرچم اوکراین و امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
گزارش و تحلیل
ادامه حمایت آمریکا از اوکراین در ابهام است
حمایت اروپا از اوکراین با چالش دیگری روبروست: نامزدی که آشکارا با روسیه همدردی می کند در انتخابات اسلواکی روز شنبه پیروز شد. رابرت فیچو از تحریم های اتحادیه اروپا علیه کرملین انتقاد کرد و قول داد کمک های نظامی به اوکراین را قطع کند.
با این حال، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در کی یف گفت: "ما باید به حمایت از اوکراین و مذاکره با متحدان آمریکایی مان ادامه دهیم تا آنها نیز به کمک رسانی خود ادامه دهند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала