گزارش و تحلیل

مخالفت آمریکایی ها در حمایت مالی اوکراین به مقامات این کشور رسید

© iStock.com / Yaraslau Mikheyeuمخالفت آمریکایی ها در حمایت مالی اوکراین به مقامات رسید
مخالفت آمریکایی ها در حمایت مالی اوکراین به مقامات رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2023
اشتراک
رهبر جمهوری خواهان آمریکا روز یکشنبه در سخنانی گفت که مرزهای آمریکا و مسائل امنیتی آن برای من از رسیدگی به موضوع اوکراین با اهمیت تر است.
به گزارش اسپوتنیک - کنگره آمریکا اواخر روز شنبه، در آخرین لحظه توافق بودجه برای جلوگیری از تعطیلی پرهزینه و مخرب دولت فدرال را انجام داد. این وقفه که بودجه دولت را تا اواسط نوامبر تامین می‌کند، ۶ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی برای اوکراین از کاخ سفید را شامل نمی‌شود.
بنا بر گزارش­ها "کوین مک کارتی" رهبر حزب جمهوری­ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه در گفتگویی با شبکه سی بی اس گفت با وجود اینکه او همچنان در جریان درگیری روسیه و اوکراین متعهد در کمک رسانی به اوکراین است، اما بر این باور است که رسیدگی به مسائل امنیتی مرزی آمریکا باید اولویت بزرگ‌تری برای قانون­گذاران آمریکایی باشد.
وی در این مصاحبه گفت: "اولویت برای من، آمریکا و مرزهای این کشور است. بعبارتی شخصا از اینکه اطمینان حاصل شود، تسلیحات مورد نیاز اوکراین تامین شود، حمایت می‌کنم، اما ابتدا قاطعانه از مرز آمریکا حمایت می‌کنم".
جمهوری­خواهان سنا، که بسیاری از آنها بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند، با حمایت از قانون بودجه مک کارتی موافقت کردند.
هنگامی که سی‌بی‌اس از موضع کاخ سفید پرسید که در حال حاضر بودجه کافی برای تأمین تسلیحات کافی برای کی‌یف ندارد، مک کارتی اصرار داشت که "تأمین منافع خود آمریکا - مانند مرز جنوبی آن - باید در اولویت باشد".
اوکراین اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2023
گزارش و تحلیل
اعتراضها به ادامه حمایت از اوکراین در غرب و تاثیر آن روی حمایت ها
در توضیح بیشتر این موضع گیری امیرمحسن هادیان کارشناس مسائل بین­ الملل به اسپوتنیک گفت: در مورد مساله اوکراین، مک کارتی به جریان اصلی حزب و جمهوری خواهان سنتی که خواهان تضعیف روسیه هستند نزدیکتر است، منتهی فراکسیون قدرتمند موسوم به آزادی، در مجلس نمایندگان و حزب جمهوری­خواه، مخالف کمک به اوکراین هستند و مانند ترامپ خواهان رابطه خوب با روسیه، علی رغم عملیات این کشور در اوکراین هستند.
هادیان در ادامه افزود، مک کارتی نگران از دست دادن ریاست مجلس نمایندگان به دلیل فشار درون حزبی هم هست و دست به امتیاز دهی به جمهوری­ خواهان نزدیک به ترامپ زده و عدم تصویب بودجه سالانه و آغاز روند استیضاح بایدن هم به همین دلیل است و جمهوری­ خواهان فراکسیون آزادی به کمتر از حذف کمک ها به اوکراین راضی نمی شوند. جمهوری­ خواهان سنا موافق تقویت موضع جهانی آمریکا هستند و بر خلاف جمهوری­ خواهان نزدیک به ترامپ، موافق تضعیف و مهار روسیه و از بین بردن ظرفیت نظامی متعارف روسیه هستند.

طیف دیگری که مخالف کمک به اوکراین است انزواطلبان آمریکایی هستند که اعتقادی به رسالت جهانی برای آمریکا ندارند و توسط سناتور رند پال نمایندگی می شوند. در نظرسنجی­ ها هم جمهوری­ خواهان تمایل کمتری به کمک به اوکراین دارند. به طوری که تمایل به کمک به اوکراین بین دموکرات ها به طور چشمگیری بیشتر است.

هادیان در پایان گفت، به طور کلی مخالفان کمک به اوکراین داخل حزب جمهوری­خواه را می شود به شکل دیگری هم تفکیک کرد. در واقع در یک سو لیبرترین ها، تی پارتی و جناح انزوا طلب که تمایلی به هزینه میلیاردها دلار در سیاست خارجی ندارند و طرفدار دولت کوچک و کاهش کسری بودجه آمریکا هستند، قرار دارند. در طرف دیگر هم برخی محافظه­ کاران حامی ارزش های مسیحی و مقابله با چپ­گرایی فرهنگی و ملی­ گرایان مسیحی قرار دارند که تحت تاثیر وجهه پوتین در این مسائل هستند و پوتین را بخشی از راست جهانی ارزیابی می­ کنند که به میهن پرستی و مسیحیت و مقابله با چپ­گرایان فرهنگی اعتقاد دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала