درخواست پاپ برای مذاکره بین باکو و ایروان

© AP Photo / Andrew Medichiniنگرانی پاپ به خاطر شناسایی اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل
نگرانی پاپ به خاطر شناسایی اورشلیم  به‌عنوان پایتخت اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2023
اشتراک
رهبر کاتولیک های جهان خواهان انعقاد توافق بلند مدت بین ارمنستان و آذربایجان شد.
به گزارش اسپوتنیک، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با ابراز امیدواری نسبت به انعقاد توافق برای توقف بحران انسانی، خواستار برقراری گفتگو بین ارمنستان و آذربایجان شد.

وی بعد از مراسم سنتی خطبه های روز یکشنبه در میدان پتر مقدس، اعلام کرد: "من در این روزها شرایط دراماتیک پناهندگان در قره باغ کوهستانی را تعقیب می کنم".

وی در سخنان خود خطاب به مومنین از پنجره کاخ آپوستل، تاکید کرد: "من بار دیگر درخواست گفتگو بین آذربایجان و ارمنستان را مطرح می کنم. امیدوارم که مذاکران بین طرفین با حمایت جامعه جهانی به توافق بلند مدتی کمک کند که به این بحران انسانی خاتمه بدهد".

پاپ فرانسیس همچنین خاطرنشان کرد که برای افرادی که در پمپ بنزین در نزدیکی استپاناکرت کشته شده اند، دعا می کند. پیشتر مقامات محلی اعلام کرده بودند که در محل انفجار یک مخزن بنزین در قره باغ کوهستانی، اجساد 170 نفر را پیدا کرده اند.
قره‌باغ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2023
باکو به کارشناسان سازمان ملل اجازه داد از قره‌باغ بازدید کنند
پاپ فرانسیس در اواخر ماه سپتامبر درخواست توقف عملیات نظامی در قره باغ و جستجوی راه حل صلح آمیز برای منفعت مردم شده بود. در آن زمان به گفته او، در این منطقه "شرایط انسانی بحرانی بدتر شده بود".
ارامنه قره‌باغ کوهستانی قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام کنند. بعد از آن دو دور مذاکرات بین دو طرف برای برقراری صلح برگزار شده است.
قره باغ کوهستانی – منطقه ای در ماورای قفقاز است که مدتهاست عامل اختلاف مرزی بین آذربایجان و ارمنستان می باشد.
غالب ساکنین این منطقه ارامنه می باشند.
در سال 1923 این منطقه عنوان استان خودمختار را در ترکیب جمهوری آذربایجان شوروی دریافت نمود. در سال 1988 جنبش الحاق به ارمنستان در قره باغ کوهستانی آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال آن از آذربایجان اعلام و نام آن به جمهوری قره باغ کوهستانی تغییر کرد. بین سالهای 1994-1992 آذربایجان تلاش کرد تا این جمهوری خود خوانده را تحت تسلط خود در بیاورد. این امر یک عملیات نظامی تمام عیار بود که در جریان آن تا 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
در سال 1994 طرفین در مورد آتش بس توافق کردند، اما جایگاه این جمهوری مشخص نشد. در اواخر سپتامبر 2020 عملیات نظامی در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 9 نوامبر آذربایجان و ارمنستان تحت حمایت مسکو در خصوص باقی ماندن در مواضع گرفته شده خود و توقف کامل درگیری و نیز تبادل اسرا و اجساد جانباختگان به توافق رسیدند. نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه و از جمله در گذرگاه لاچین مستقر شدند.
سال گذشته باکو و ایروان با میانجیگری فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بحث در مورد آینده توافق صلح را آغاز نمودند. در اواخر ماه می امسال نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان در چارچوب مرزهای دوران شوروی می باشد، یعنی تعلق قره باغ کوهستانی به آذربایجان. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ماه سپتامبر به این نکته اشاره کرد که مقامات ارمنستان در عمل حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته اند. به گفته الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان، اگر ارمنستان موضع خود را تغییر ندهد، باکو و ایروان می توانند قرارداد صلح را تا پایان سال به امضا برسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала