مسکو: مذاکرات بین باکو و قره باغ بر اساس توافقات از سر گرفته می شود

© Sputnik / Наталья Селиверстоваساختمان وزارت خارجه روسیه
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2023
اشتراک
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو انتظار دارد که نتایج مذاکرات باکو و ارامنه قره باغ به از سرگیری کار بر روی اجرای توافقات بین رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای سال های 2020-2022، از جمله رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل کمک کند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه مذاکرات بین نمایندگان باکو و ارامنه قره باغ را تسهیل کردند و قرار بود طرفین در مورد مسائل غیرنظامی سازی، احیای زندگی مسالمت آمیز و تضمین حقوق و امنیت جمعیت ارمنی قره باغ گفتگو کنند.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است:"ما امیدواریم که نتایج مثبت این روند به از سرگیری سریع کار برای اجرای مجموعه توافقات بین رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای 2020-2022 از جمله رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل، تعیین حدود مرز ارمنستان و آذربایجان، توافق بر سر یک معاهده صلح و توسعه تماس های بشردوستانه کمک کند".
وزارت خارجه روسیه افزود که این کشور به کمک به ثبات اوضاع در قره باغ ادامه می دهد. وزارت امور خارجه روسیه افزود: "گروه حافظ صلح روسیه با میانجیگری فعال خود بر رعایت آتش بس برقرار شده در 20 سپتامبر نظارت می کند. اولویت مطلق تمام تلاش های ما جلوگیری از بروز یک درگیری مسلحانه جدید و تلفات بین غیرنظامیان است."
دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه در حال ارائه کمک های گسترده به مردم ارمنی هستند. "تنها طی دو روز گذشته، نیروهای حافظ صلح روسیه 125 تن کمک بشردوستانه و 65 تن سوخت به منطقه تحویل داده اند. برنامه ها برای اطمینان از تامین منظم مواد غذایی و کالاهای ضروری در هر دو مسیر لاچین و آغدام است." وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: "در کمپ پایگاه نیروهای حافظ صلح تا 700 پناهنده وجود دارد که بیش از 400 نفر از آنها کودک هستند".
در 19 سپتامبر، آذربایجان عملیات نظامی را در قره باغ آغاز کرد و آن را "اقدامات ضد تروریستی با ماهیت محلی" برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خواند. ایروان این را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد آتش بس حاصل شد؛ از جمله شروط آتش بس، به ویژه خلع سلاح نیروهای ارمنی و خروج تجهیزات سنگین از قره باغ مشخص شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала