"مقامات" قره باغ خواستار آتش بس و مذاکره با باکو شدند

© Sputnik / Valeriy MelnikovЧасть ракеты после обстрела города Мартуни
Часть ракеты после обстрела города Мартуни - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2023
اشتراک
پس از آغاز "اقدامات ضد تروریستی" آذربایجان در روز سه شنبه، مقامات قره باغ به رسمیت شناخته نشده، درخواست آتش بس و مذاکره با باکو را کردند.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری دولتی ارمنستان اعلام کرد:" قره‌باغ از آذربایجان درخواست می‌کند که فورا آتش بس کرده و پای میز مذاکره بنشیند تا اوضاع را حل کند".
در همین حال و پس از این درخواست ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد:" ریاست جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای دیدار در یولاخ با نمایندگان ساکنان ارمنی الاصل ساکن در منطقه قره باغ آذربایجان اعلام می کند".
پیش از این، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که این کشور با استفاده از سلاح های بسیار دقیق، اقدامات ضد تروریستی محلی را در قره باغ کوهستانی را برای سرکوب تحریکات گسترده در منطقه اقتصادی قره باغ، خلع سلاح و خروج نیروهای مسلح ارمنستان، خنثی کردن زیرساخت های نظامی آنها، تضمین امنیت مردم غیرنظامی و همچنین بازگرداندن نظم قانون اساسی جمهوری آذربایجان آغاز کرده است.
سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала