تاکید ترکیه بر مجبور بودن آذربایجان به اتخاذ تدابیر در مورد قره باغ

© Sputnik / Aik Arutunyan /  مراجعه به بانک تصاویر Дым в окрестностях Степанакерта в Нагорном Карабахе
Дым в окрестностях Степанакерта в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2023
اشتراک
وزارت خارجه ترکیه: آذربایجان مجبور است در خصوص قره باغ تدابیری را اتخاذ نماید.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه در موضع گیری خود در مورد قره باغ اعلام کرد که باکو مجبور است تدابیری را که لازم می داند در قلمرو خود اتخاذ نماید و این دستگاه سیاست خارجی تاکید می کند که تنها راه رسیدن به صلح در منطقه مذاکرات نتیجه محور بین باکو و ایروان می باشد.

در اطلاعیه دستگاه دیپلماسی ترکیه آمده است: "امروز (19 سپتامبر) ارتش آذربایجان در پاسخ به حملات متعدد نظامی و تحریک ها از جانب تشکیلات نظامی غیر قانونی ارمنی علیه نظامیان و کارکنان دستگاه های قهریه آذربایجان در منطقه قره باغ آذربایجان، عملیات ضد تروریستی را صرفا بر علیه تشکیلات نظامی آغاز کرده است. در طی حدود 3 سال که بعد از پایان جنگ دوم قره باغ گذشته است، آذربایجان مجبور به اتخاذ تدابیری در قلمرو مستقل خود می باشد که لازم می داند، که در نتیجه عدم تامین نگرانی قانونی و مستدل آن از شرایط در این مناطق می باشد".

Эскалация ситуации в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2023
خروج مردم غیر نظامی از قره باغ توسط نیروهای حافظ صلح روسیه

وزارت خارجه ترکیه معتقد است که "ادامه مذاکرات همه جانبه بین آذربایجان و ارمنستان که در راستای دستیابی به نتیجه می باشند و به شکل دقیقی تا کنون در جریان می باشد تنها راه استقرار صلح، امنیت، شکوفایی و ثبات پایدار در منطقه می باشد".

شایان ذکر است که سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала