گزارش و تحلیل

کنعانی به اسپوتنیک: روزنه ای را برای رفع تحریم ها از دست نمیدهیم

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2023
اشتراک
اختصاصی
کنعانی: محدودیت های تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر لغو میشود
رئیس جمهور ایران به همراه هیئت عالی رتبه روز گذشته عازم نیویورک شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشته باشد، به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه انجام خواهد شد و همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی میان ۸ کشور حاشیه خلیج فارس برای تقویت همگرایی میان آنها با ابتکار دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
رئیس جمهور و هیئت عالی همراه دیشب عازم نیویورک شدند، طبیعتا فرصت بسیار خوبی برای انجام گفتگوها و تبادل دیدگاه‌ها در سطوح مختلف است، علاوه بر سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای دوجانبه نیز صورت می‌گیرد.
جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق ملت در مسیر دیپلماسی پایبند است و از فرصت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند؛ بر اساس علاقه ‌مندی طرف ‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفتگو جهت بازگشت متعهدانه تمامی طرف‌ ها به توافق منعی ندارد، چنانچه روزنه ‌ای برای رفع تحریم ‌های ظالمانه و بازگشت تمام طرف ‌ها به توافق فراهم شود آن را از دست نمی‌دهیم و امکان مذاکره در این سفر وجود دارد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2023
گزارش و تحلیل
کنعانی به اسپوتنیک: اموال ایران امروز به دستمان میرسد
وی افزود:
دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده بود که نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه شمال و جنوب خلیج فارس در چهارچوب کمک به تقویت روند همگرایی در حوزه خلیج فارس برگزار شود، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از این هشت کشور اعلام آمادگی کرده و نشست در همین چهارچوب در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد.
ناصر کنعانی، ضمن ابراز استقبال جمهوری اسلامی ایران از ابتکار برای احیای برجام بیان کرد:
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که از ابتکارات توام با حسن نیت برخی کشورها به ویژه در منطقه که علاقمند هستند برای پیشبرد روند سیاسی و زمینه سازی برای بازگشت همه طرف ‌ها به برجام تلاش کنند استقبال می‌کنیم یکی از این ایده‌ ها، ایده سلطان عمان بود، که از این ایده حمایت کردیم و در این زمینه نشست‌ها و گفتگوهایی انجام شد؛ این به مفهوم ورود طرف‌ های جدید به بحث محتوایی برجام نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر اظهار داشت:
ما متعاقب اعلام موضع سه کشور اروپایی و بیانیه آقای بورل بلافاصله به عنوان دستگاه دیپلماسی موضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه اعلام کردیم و موضع ما مشخص شده.
ما بارها اعلام کردیم متناسب با هر اقدامی که آنها انجام دهند جمهوری اسلامی ایران اقدام متناسب و متقابل را نشان خواهد داد، در روابط نظامی و فروش تسلیحات با تحریم ‌های سازمان ملل مواجه نیستیم بلکه یک سری محدودیت ‌ها را در چهارچوب برجام پذیرفته بودیم، که مبتنی بر مفاد برجام به طور خودکار این محدودیت‌ ها باید ۱۸ اکتبر حذف شوند، ما معتقد هستیم بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های ذکر شده در برجام به طور خودکار برداشته خواهد شد.
ما برای محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده ارزشی قائل نیستیم، از تاریخ یاد شده این محدودیت‌ها برطرف خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر اساس حقوق بین‌الملل با هر کشوری که علاقمند باشد با جمهوری اسلامی ایران تعامل کند در همان چهارچوب همکاری کند؛ بنابراین محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام می‌کند ارزش قانونی و بین المللی ندارد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و منافع خود با کشورهای دوست همکاری خواهد کرد.
وی افزود:
همکاری ما با آژانس ادامه پیدا خواهد کرد ما برای همکاری با آژانس مبتنی بر عضویت ما در آژانس و مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان، همکاری‌ های مثبت، سازنده و رو به جلو ادامه خواهد داشت ما همواره اعلام کردیم مخالف استفاده سیاسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای برخی کشورهای خاص هستیم، بار دیگر اعلام می‌کنیم که کشورها باید اجازه دهند آژانس به عنوان یک سازمان حرفه ‌ای و فنی به فعالیت خود ادامه دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала