تاکید بر عدم لغو تحریم های ایران توسط ترویکای اروپایی

© Sputnik / Alexey Vitvitskyنشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود
نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2023
اشتراک
بورل: فرانسه، آلمان و بریتانیا بعد از 18 اکتبر تحریم های ایران را بر نمی دارند.
به گزارش اسپوتنیک، ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا به وی اطلاع داده اند که قصد حفظ تحریم ها بر علیه ایران بعد از تاریخ 18 اکتبر را دارند، زیرا معتقدند که تهران شرایط توافق در مورد برنامه هسته ای را اجرا نمی کند.

در اطلاعیه منتشر شده بورل بعنوان هماهنگ کننده برجام آمده است: "وزرای امور خارجه تاکید کرده اند که ایران از سال 2019 به برجام پایبند نبوده است، این امر در قالب های مکانیزم حل اختلاف نظرات حل و فصل نشده است. ایشان قصد خود برای عدم اتخاذ قدم (های مرتبط) برای لغو تحریم ها در تاریخ گذر(تاریخ اتمام تحریم ها) در 18 اکتبر 2023 را اعلام نموده اند".

اولیانوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2023
روسیه خواستار بازگشت کشورهای غربی به برجام شد

وی همچنین اعلام کرد که نامه وزرای خارجه ترویکای اروپایی به سایر اعضای برجام – ایران، روسیه و چین – منتقل شده است. بورل افزود: "من بعنوان هماهنگ کننده رایزنی هایی را با تمامی اعضای برجام در مورد اقدامات آتی صورت خواهم داد".

ایران، روسیه، ایالات متحده، چین بریتانیا، فرانسه و آلمان در سال 2015 توافق در مورد برنامه هسته ای ایران – برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) - را به امضا رساندند که بر مبنای آن تحریم ها بر علیه ایران در ازای محدود سازی برنامه هسته ای تهران لغو می شدند. در ماه می 2018 دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده خروج کشورش از برجام را اعلام و از سرگیری تحریم ها بر علیه ایران را ابلاغ نمود. تهران در پاسخ خبر از کاهش مرحله ای تعهدات خود در قالب این توافق داد و از اعمال محدودیت ها در حوزه تحقیقات هسته ای، تعداد سانتریفیوژ و سطح غنی سازی خودداری کرد.
چند دور مذاکره برای از سرگیری اجرای برجام در وین برگزار شد. در دسامبر 2021 طرفین به در مورد دو متن توافقنامه به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز وارد کرده بود. به گفته علی باقری کنی مسئول مذاکره کننده ایران، مذاکرات با موفقیت صورت گرفتند، اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پیشرفت در وین را بسیار کم ارزیابی کرد و از تهران خواست تا به این موضوع با جدیت برخورد نماید. در حال حاضر روند مذاکرات در وین مسکوت مانده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала