مسکو: در تلاش برای حل و فصل وضعیت دشوار انسانی در قره باغ هستیم

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات برای حل مسئله قره‌باغ شد
دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات  برای حل مسئله قره‌باغ شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: "روسیه در حال برداشتن گام های مداوم برای حل و فصل وضعیت دشوار انسانی در قره باغ کوهستانی است".
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این پاول ساوچوک، رئیس صلیب سرخ روسیه گفته بود که این سازمان روز سه شنبه 15 تن کمک های بشردوستانه به مردم قره باغ تحویل داده است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد، گفت: "طرف روسی در حال برداشتن گام‌های مستمر با هدف حل و فصل وضعیت دشوار انسانی در قره‌باغ کوهستانی است".
وی افزود: "روسیه انتظار دارد با در نظر گرفتن تفاهم قبلی، "در آینده نزدیک، به موازات مسیر آغدام، کریدور لاچین نیز رفع انسداد شود و سپس کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و به طور منظم در هر دو جهت به منطقه سرازیر شود".
این دیپلمات خاطرنشان کرد: "امیدواریم به این ترتیب وضعیت انسانی در قره باغ تثبیت شود و زندگی عادی مردم محلی برقرار شود".
به گفته زاخارووا، این شرایط را برای آغاز گفت‌وگو بین باکو و استپانکرت و "از سرگیری کار موزون بر روی اجرای کل مجموعه توافق‌های سه‌جانبه در بالاترین سطح برای سال‌های 2020-2022 درباره عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان" ایجاد می‌کند.
پیشتر در روز سه‌شنبه، وزارت امور خارجه آذربایجان گزارش داد که باکو با میانجی‌گری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با استفاده همزمان از کریدور لاچین و جاده آغدام - استپاناکرت موافقت کرده است.
در 23 آوریل 2023، مرزبانان آذربایجان یک ایست بازرسی در مرز با ارمنستان ایجاد کردند. این ایست و یازرسی در ابتدای جاده در کریدور لاچین که به استپاانکرت منتهی می شود ظاهر شد. این ایست بازرسی در بزرگراه جدیدی قرار دارد که پس از آتش بس سال 2020 برای دور زدن لاچین در پل روی رودخانه خاکاری، در 16 کیلومتری شرق روستای ته، منطقه سیونیک ارمنستان، ساخته شده است. در نزدیکی این مرکز یک پست دیده بانی از نیروهای حافظ صلح روسیه وجود دارد. پیش از این، از دسامبر 2022، همین جاده توسط فعالان محیط زیست آذربایجان مسدود شده بود. به گفته آنها، این اقدام در اعتراض به بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی در قره باغ بود.
وزارت خارجه ارمنستان ایجاد این ایست بازرسی را نقض فاحش بیانیه سه جانبه رهبران ارمنستان، روسیه و آذربایجان در سال 2020 خواند. مقامات ارمنستان همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب می کنند که مسدود کردن کریدور لاچین منجر به یک فاجعه انسانی در قره باغ کوهستانی شد.
سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره یک معاهده صلح آینده را بر اساس نتایج خصومت‌ها در پاییز 2020 و متعاقب آن آتش‌بس نوامبر آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان آماده است حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. همانطور که الهام علی اف، رهبر جمهوری آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است قبل از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала