اعمال فشار بر روسیه از طریق بیانیه "گروه بیست" میسر نشد

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Международный медиацентр G20
Международный медиацентр G20 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
اشتراک
یک کارشناس: بیانیه G20 نشان داد که غرب نتوانست بر روسیه اعمال فشار کند.
الکساندر کارالیوف معاون رئیس و همکار علمی ارشد مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین المللی مدرسه عالی اقتصاد روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که سند نهایی نشست سران "گروه بیست G20" در دهلی نو نشان داد که غرب نتوانست با جمله بندی های "حساس" بر مسکو اعمال فشار نماید و این حاصل تلاش مشترک روسیه، هند و چین می باشد.

این کارشناس معتقد است: "بیانیه نهایی نشست نشان داد که تلاش غرب طبق سناریوی سال گذشته در بالی با انتقاد گسترده از روسیه، به توفیقی دست نیافت و اعمال فشار بر روسیه میسر نگردید".

در بیانیه نهایی نشست سال 2022 در اندونزی، اکثر اعضای G20 درگیری در اوکراین را محکوم کرده بودند. کارالیوف تاکید کرد که بسیاری از نشریات غربی هم اینک در این خصوص خبر زده اند که نشست "گروه بیست" در دهلی نو تبدیل به "ضربه ای به غرب جمعی" شد.

این کارشناس تصریح کرد: "نتیجه نشست برای فدراسیون روسیه مثبت بود. فشار سختی در سند نهایی وجود ندارد، جمله بندی حساسی برای مسکو قرار نگرفته است. چین و هند در تلاش های مشترک خود با روسیه توانستند آنها را حذف کنند".
ساختمان مجلس دوما روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
روسیه در مناقشه اوکراین به اصول سازمان ملل متحد پایبند است
پیشتر نارندرا مودی نخست وزیر هند در افتتاحیه نشست اول سران G20 اعلام کرده بود که اتحادیه آفریقا به عضویت دائم این گروه در آمده است.

کارالیوف در این خصوص خاطرنشان کرد: "در سالهای اخیر روسیه و چین با اتحادیه آفریقا روابط تنگاتنگی دارند. حضور آن در گروه بیست به مسکو اجازه می دهد تا بشکل بالقوه روی حمایت دوستانه از جانب چنین اتحادیه بزرگی حساب نماید".

در ماه آگوست سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند اعلام کرده بود که ولادیمیر زلنسکی به نشست گروه بیست در دهلی نو دعوت نشده است، زیرا در این نشست مشکلات رشد اقتصادی جهانی مورد بحث قرار می گیرند.
کارشناس روسی در این زمینه تاکید کرد: "این دستاورد مستقیم دهلی می باشد. هند زمانی که همایش های تجاری مختلف در چارچوب G20 در آستانه نشست سران این گروه در جریان بودند، اعلام کرد که این عرصه ها می بایست برای گفتگوی سازنده باشند و آنها نمی بایست به شکل بسیار زیاد سیاسی شوند".
به گفته وی، این انتقادی "سر بسته" به اندونزی، رئیس سابق G20 بود که نتوانست از سیاسی کاری جلوگیری نماید. کارالیوف در جمع بندی خود اظهار کرد: "مودی می خواست با تلاش برای صلح دادن تمامی طرف ها و در عین حال فهماندن اهمیت بحث در مورد موضوعات جهانی و نه عملیات های نظامی، یک سیاستمدار القا کننده و دیپلمات باشد. این مهم را می توان صرفا به حساب مودی گذاشت".
اجلاس گروه 20 در دهلی نو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
بیانیه پایانی اجلاس سران گروه 20
پیشتر مودی از تصویب بیانیه دهلی نو سران گروه بیست خبر داده بود. در این بیانیه و خصوص اتفاقات در اوکراین گفته شده است که تمامی کشور ها می بایست از تهدید به زور و یا استفاده از آن برای دستیابی به قلمرو های جدید خودداری نمایند.
اجلاس های بعدی گروه 20 در برزیل (2024)، آفریقای جنوبی (2025)، ایالات متحده آمریکا (2026) برگزار می شود.
هند از اول دسامبر 2022 ریاست گروه 20 را بر عهده دارد. این نشست در دهلی نو در تاریخ 9 تا 10 سپتامبر به صورت حضوری برگزار می شود. رهبران همه کشورهای گروه 20 و 9 کشور دیگر (بنگلادش، مصر، اسپانیا، موریس، نیجریه، هلند، امارات، عمان و سنگاپور) برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ریاست هیئت روسیه در هند را بر عهده دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала