گزارش و تحلیل

وزارت خارجه ایران: معطل برجام نمی مانیم

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2023
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به اصول مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند.
پس از گذشت سال‌ ها از تحریم‌های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور کماکان توانسته نفت خود را صادر کند و در بازارهای انرژی جایگاه پررنگ خود را نشان دهد، این در حالی است که از تحریم‌های غرب به عنوان تحریم‌های فلج کننده علیه ایران یاد می‌شود.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به اصول مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند و روابط تجاری خود را با دیگر کشورها گسترش می ‌دهد جمهوری اسلامی ایران نشان داده که از تمامی روش‌های قانونی برای گسترش تجارت خود استفاده می‌کند و از تمام ظرفیت‌های موجود در بازار انرژی استفاده می‌کند، همچنین کشورهای متعددی در دنیا خواهان ارتباط با ایران در حوزه انرژی هستند.
مسکو: گزارش آژانس ابزاری برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام است نه  بر اوضاع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2023
روسیه در انتظار افزایش فعالیت برای احیا برجام است
ما توانسته‌ایم علی رغم تحریم‌ های ظالمانه، نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کنیم و جایگاه خود را به نسبت قابل توجهی در بازارهای انرژی حفظ کرده‌ایم، البته که تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای ایران و کشورهای شرکای ایران محدودیت‌هایی را ایجاد کرده اما ما برای حفظ مناسبات تجاری و اقتصادی خود تلاش خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر پایبندی ایران به روند مذاکرات بیان کرد: ما به استقبال رویدادهایی که ممکن است شاهد آن باشیم نخواهیم رفت، طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران همه سناریوهای موجود را در ارتباط با موضوع برجام و جزئیات آن مد نظر قرار داده و در هر بازه زمانی، متناسب با اقدام و رفتار آمریکا پاسخ خود را انجام داده و انجام خواهد داد.
ما منتظر رفتار طرف مقابل می‌مانیم اما به این معنا نیست که پیش بینی نداریم یا برنامه ‌ریزی انجام نمی‌دهیم، بلکه جمهوری اسلامی ایران همه احتمالات را بررسی کرده و متناسب با آن برنامه ‌ریزی انجام داده و اقدام خواهد کرد.
وی افزود: در ارتباط با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست‌ های مجمع سازمان ملل متحد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهد کرد و در سال‌های گذشته نیز در سطح ریاست جمهوری در این نشست شرکت داشته‌ایم، برای ما حفظ شرکت و حضور در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و استفاده از فرصت‌ های این مجمع برای تبادل نظر با کشورهای دیگر اهمیت دارد.
تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
گزارش و تحلیل
اکثریت قاطع کشورهای جهان با تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفند
جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در استفاده از ظرفیت‌های نشست‌های بین‌المللی کوتاهی نکرده و در بازه ‌های زمانی نزدیک ‌تر به این اجلاس اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.
ناصر کنعانی، مذاکرات محرمانه را بخشی از ذات عملکرد دیپلماسی دانست و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از گفتگو ها، مذاکرات و روند های دیپلماتیک در چارچوب محرمانه انجام می‌شود، طبیعی است در ارتباط با بخشی از کشورهای منطقه، موضوعاتی را به این صورت در حال پیگیری هستیم و نتایج آن را در بازه‌های زمانی مناسب اعلام خواهیم کرد؛ کما اینکه بسیاری از گسترش روابط با کشورهایی که اکنون شاهد بهبود روابط دوجانبه با آنها هستیم، در این چهارچوب صورت گرفته.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала