گزارش و تحلیل

نیجر نماد نفرت مردم آفریقا از غربی ها

CC BY-SA 2.0 / Roland Huziaker / Niamey from grand mosque theatre 2006اعلام وقوع کودتا در نیجر
اعلام وقوع کودتا در نیجر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2023
اشتراک
مردم نیجر در یک حرکت خودجوش به سمت سفارت فرانسه در نیامی حمله کردند و تلاش کردند وارد سفارت شود که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.
اسپوتنیک - اتفاقاتی که این روزها در نیجر رخ می دهد ما را به یاد زمان ابتدای انقلاب اسلامی در ایران می اندازد، زمانی که برخی جوانان دلواپس دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و احتمال ترتیب دادن کودتایی مشابه کودتای 28 مرداد بر علیه حکومت نوپا، به سفارت آمریکا حمله کردند و شرایط قطع کامل روابط فیما بین دو کشور را فراهم کردند.
آنهایی که با شرایط کشور نیجر آشنایی دارند به خوبی می دانند که فرانسه و ایالات متحده آمریکا سالها است به بهانه های مختلف این کشور را غارت می کنند و علیرغم اینکه نیجر از منابع خدادادی فراوانی برخوردار است اما شرایط اقتصادی بسیار اسفناکی دارد.
پس از کانادا و استرالیا نیجر بزرگترین تولید کننده اورانیوم در جهان به حساب می آید و علاوه بر آن نیجر انواع و اقسام منابع خدادادی مانند نفت و گاز و احشام و محصولات کشاورزی و... را دارد.
علاوه بر آن طبق بر آوردها نیجر انواع منابع معدنی گران قیمت مانند طلا و الماس و کوبالت و لیتیوم و... را نیز دارا می باشد.

با توجه به این شرایط کشور نیجر توقع آن است که این کشور 1.2 ملیون کیلومتر مربعی درآمد قابل توجهی داشته باشد که بتواند زندگی 22 ملیون شهروند خود را تامین کند اما طبق آمار و ارقام میانگین سرانه تولید ناخالص ملی نیجر به چیزی حدود 42.5 دلار درماه می رسد که البته این مبلغ بسیار کمتر از میانگین درآمد مردم این کشور که به چیزی حدود 34 دلار در ماه می رسد می رسد.

دلیل این شرایط هم این است که علیرغم استقلال نیجر از فرانسه در سال 1957 میلادی (فرانسه تا سه سال استقلال نیجر را به رسمیت نمی شناخت و به کشورهای عضو سازمان ملل فشار می آورد تا استقلال نیجر را به رسمیت نشناسند تا اینکه ال 1960 استقلال نیجر به رسمیت شناخته شد)، اما فرانسوی ها به اشکال مختلف کنترل منابع خدادادی نیجر را در دست داشتند ودارند، فقط تنها تفاوت بعد از سال 1960 این بود که آمریکایی ها نیز وارد میدان شدند و سهمی از کیک منابع خدادادی مردم نیجر به آنها اختصاص داده شد.
از آن زمان تا به حال هم نیجر شاهد چندین کودتا وانقلاب بوده که اکثرا بدون استثنا توسط ایالات متحده آمریکا و فرانسه ترتیب داده شده تا کنترل نیجر را در اختیار داشته باشند و این کشور با بی ثباتی سیاسی مواجه باشد، هر بار دولت یا حکومتی که به دنبال احقاق حقوق و منافع ملت نیجر بوده سر کار آمده با انقلاب ویا کودتای آمریکایی فرانسوی سرنگون شده ومزدوران خود فروخته فرانسه و آمریکا در راس کار قرار گرفته اند، مثل همان چیزی که امروزه در اوکراین می بینیم.
به همین دلیل هم هست که می گویم جریان شبیه چیزی بود که ما زمان انقلاب در ایران داشتیم قبل از آن هم مشکل ما با انگلیسی ها بود و بعد آمریکایی ها وارد شدند و تا به امروز دلیل همه تحریم ها و بهانه جویی های غرب برای اعمال تحریم بر علیه ایران این است که آنها چشم طمع به منابع خدادادی ایران دارند و چون ایرانی ها نمی خواهند منابع خدادادی شان را به آنها بدهند آنها به بهانه های مختلف ایران و ایرانی ها را در فشار قرار می دهند.
مردم نیجر امروزه امیدوار هستند با توجه به شرایط بین المللی بتوانند استقلال واقعی خود را به دست آورند و امیدوار هستند با حمایت روسیه بتوانند در مقابل غارتگران غربی بایستند و به همین دلیل هم می بینیم در بسیاری از راهپیمایی هایشان پرچم روسیه را نیز در دست دارند.

البته نکته بسیار مهمی هم در این جریان وجود دارد و آن این است که نفرت شدید مردم نیجر و کلا مردم آفریقا از اروپایی ها و غربی ها که دهه ها است منابع خدادادی آنها را به سرقت می برند موجب آن شده که اینها به روسیه علاقه مند شوند چون می بینند روسیه در مقابل غرب ایستاده و در حال مقابله با اطماع استعماری غرب می باشد.

عملا موج علاقه مندی به روسیه و شخص رئیس جمهوری آن جناب آقای پوتین امروزه نه فقط در آفریقا بلکه در بسیاری از کشورهای عربی و آمریکای لاتین و کشورهای شرق آسیا بسیار زیاد شده و می توان نفرت اینها از استعمارگران و غارتگران غربی را اصلی ترین دلیل در این باره دانست.
به هر حال امروزه اصلی ترین منبع تامین اورانیوم برای فرانسه و بسیاری کشورهای اروپایی نیجر می باشد و دلواپسی فرانسوی ها هم از همین بابت است.
پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین کشورهای اروپایی با تحریم نفت و گاز روسیه با چالش افزایش قیمت های انرژی مواجه شدند مخصوصا که آمریکا و انگلیس دست به اعمال تروریستی برای قطع لوله نورد استریم و وادار کردن اروپایی ها به خرید انرژی گران قیمت آمریکایی، زدند.
طی یک سال اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه هزینه های سنگینی برای جبران ما به التفاوت هزینه انرژی برای شهروندان خود نمودند و امیدوار بودند با افزایش دریافت انرژی از نیروگاه های هسته ای مقداری از این هزینه ها جبران شود و این کشورها، مخصوصا فرانسه و آلمان و... روی اورانیوم غارت شده از نیجر حساب بزرگی باز کرده بودند.
حال در صورتی که این اورانیوم به دست آنها نرسد و یا با قیمت واقعی بخواهد به دستشان برسد اینها در چند ماه آینده با مشکل جدیدی که آن تامین اورانیوم مورد نیاز نیروگاه هایشان مواجه خواهند بود.
نکته ظریف درباره اورانیوم هم این است که اینگونه نیست که مثلا دیگر کشورها به راحتی بتوانند اورانیوم مورد نیاز اروپا را تامین کنند چون این کشورها قرارداد هایی برای فروش تولیدات خود دارند که باید این قرارداد ها را پوشش دهند و اینگونه نیست که چاه بزنند و بیشتر اورانیوم برداشت کنند.
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
رسانه ها: غرب نگران است کودتای نیجر به روسیه مزیت استراتژیک بدهد
با توجه به این شرایط احتمالا هم قیمت اورانیوم افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد وهم تامین آن برای کشورهای اروپایی و احتمالا مردم نیجر خواهان آن خواهند بود که اروپایی ها قیمت اورانیوم را با آنها با قیمت واقعی اش حساب کنند نه با قیمت غارتگری.
برخی باور دارند که ماجرا آنقدر حساس است که حتی ممکن است فرانسه و آمریکا بخواهند به نیجر لشکر کشی هم بکنند ولی با توجه به اینکه نیجر همسایه لیبی است و از آن طریق امکان تامین تسلیحات مورد نیاز مردم نیجر برای مقابله با دخالت آمریکا و فرانسه فراهم است، حال اگر نخواهیم بگوییم مقدار زیادی از آنچه اینها نیاز دارند در اختیارشان هست، احتمال اینکه آمریکا و فرانسه در باتلاق نیجر غرق شوند هم بسیار زیاد است مخصوصا که در این صورت شانس بسیار بزرگی وجود دارد که روسیه بخواهد تلافی کاری که آنها در اوکراین می کنند را در نیجر سرشان در بیاورد و کاری کند که اینها نتوانند در باتلاق نیجر نفس بکشند.
البته برخی کشورهای دیگر مانند چین هم در حال حاضر به دنبال منافع اقتصادی در نیجر می باشند و ممکن است چین هم بخواهد ورود کند و از مردم نیجر در مقابل غاصبین غربی حمایت کند تا جای پای خود را در آفریقا محکم کند.
به هر حال به نظر می رسد اروپا با شرایط سختی مواجه است وحمایت آمریکا هم اینجا جوابگو نخواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала