بریتانیا در حال تحریک برای تقابل نظامی ترکیه و روسیه می باشد

© Fotolia / BikeworldtravelВид на Биг-Бен с Трафальгарской площади, Лондон
Вид на Биг-Бен с Трафальгарской площади, Лондон - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2023
اشتراک
اختصاصی
یک کارشناس اعلام کرد که بریتانیا در حال تحریک برای درگیری نظامی روسیه و ترکیه در دریای سیاه می باشد.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر ایرخین معاون فوق دکتر علوم سیاسی و رئیس دانشکده "علوم سیاسی" دانشگاه دولتی سواستوپل اعلام کرد که بریتانیا در حال تحریک درگیری مستقیم نظامی روسیه و ترکیه در منطقه کریمه و حوزه آبی دریای سیاه می باشد، دولتمردان ترکیه نمی بایست به این تله غرب بیفتند.

وی در پخش رادیو "اسپوتنیک در کریمه" اظهار کرد: "به اظهارات اردوغان در آستانه نشست سران (ناتو) در ویلنیوس نگاه کنیم، وی به وضوح اظهارات با زاویه ضد روسی را برگزید و بعدا او این امر را با اقداماتش ثابت کرد. اما در کل، از نظر راهبردی، این تلاشی برای تمدید قرارداد غلات از موضع قدرت بود. بعد از آن عملیات تروریستی در پل کریمه رخ داد. بر مبنای تمامی قوانین سیاسی، طرف روسی، نخبگان، بدون وابستگی از تعلقات حزبی، نمی توانست این قرارداد را ادامه دهد. یعنی یک نفر انرسی اردوغان را بدست گرفت و او را با قرار دادن در موقعیتی که ضربه بعدی به وی برخورد خواهد کرد، بازی داد و وی مجبور به مکث کردن و "به عقب حرکت کردن" مجبور شد".

این کارشناس سیاسی تاکید کرد که مدرکی برای مشارکت مستقیم سرویس های ویژه و یا نظامیان بریتانیایی در سازماندهی عملیات تروریستی در پل کریمه و دیگر حملات نظامی به روسیه در دریای سیاه و کریمه، وجود ندارد. این درحالیست که علم سیاست، منطق، محتوای تایخی و جاه طلبی های حلقه های قدرت در بریتانیا که از جمله از طریق رسانه های تحت کنترل آنها بروز می کنند، این علاقمندی را نشان می دهند. حافظه امپراتوری در بریتانیا در رابطه با کریمه در بتن جنگ کریممه و نه تنها در آن، نقش عامل داخلی بسیج کننده را بازی می کند.
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2023
اردوغان برای از سرگیری قرارداد غلات با کابینه خود گفتگو می کند
وی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا هدف بریتانیا درگیر کردن روسیه و ترکیه در تقابلی نظامی در دریای سیاه می باشد یا خیر، تصریح کرد: "بدون شک".

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: "این موازنه بریتانیایی است و این فناوری صد ساله آنهاست که برای ابرقدرتهایی که صد ها سال در دریا عملیات برگزار می کنند، طراحی شده است. من فکر می کنم که اردوغان به اندازه کافی باهوش است که اشتباه خود که با تمدید قرارداد غلات از موضع قدرت بود را اصلاح کند".

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: "پس از توقف فعالیت ابتکار غلات دریای سیاه و بسته شدن کریدور بشردوستانه دریایی، همه کشتی‌هایی که در دریای سیاه به سمت بنادر اوکراین حرکت می‌کنند، از نیمه‌شب 20 ژوئیه 2023 به عنوان حامل‌های احتمالی محموله‌های نظامی در نظر گرفته می‌شوند و در درگیری اوکراین در سمت رژیم کی‌یف نقش دارند".
پیش از این، بلومبرگ گزارش داد که تعدادی از نمایندگان تجارت کشتیرانی مطمئن هستند که پس از انقضای قرارداد غلات، هیچ کس حتی "در ذهن خود" کشتی ها را در مسیرهای ناامن به دریا نخواهد فرستاد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала