امیرعبداللهیان: سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت

امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در خصوص سفیر جدید سوئد در تهران سخن گفت.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان گفت: سفیر سوئد در تهران ماموریتش پایان یافته لذا به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد برخورد جدی با فرد اهانت کننده نداشته باشد سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت.
پیشتر وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی امروز با وزیر خارجه سوئد گفت: دولت سوئد هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن کریم، را محکوم می‌کند.
وزیرخارجه سوئد تصریح کرد: پلیس سوئد مجوز برگزاری تجمعات را صادر می‌کند و احدی در سوئد برای اهانت به قرآن مسلمانان مجوز نداده است، اما این فرد سو استفاده کرده است و ما آن را محکوم می‌کنیم.
امیرعبداللهیان در پاسخ به اظهارات همتای سوئدی تاکید کرد: بی حرمتی به قرآن کریم و دیگر کتب و مقدسات ادیان الهی در هر کجا، توسط هر شخص و تحت هر شرایطی قویاً محکوم است. تکرار این اقدامات به بهانه آزادی بیان غیر قابل قبول و توجیه است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: سوئد باید به این نوع از نفاق افکنی و ترویج خشونت که عواقب عمیقی در پی دارد پایان دهد.
این دومین بار است که در چند هفتهٔ اخیر، در کشور سوئد به کتاب مقدس و آسمانی قرآن جسارت می‌شود. این اقدام زشت، حتی با معیارهای فعلی غرب و دمکراسی لیبرال سازگاری ندارد، مگر اینکه در پشت صحنهٔ آن هدف دیگری تعقیب شود.
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2023
تماس تلفنی وزیرخارجه سوئد با تهران/امیرعبداللهیان:هتاک محاکمه شود
در این خصوص مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی علی لاریجانی در پی اقدام موهن جسارت به کلام‌الله مجید در سوئد بیانیه‌ای صادر کرد.
متن کامل پیام مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی بدین شرح است:
آزادی در مکتب آنان این‌گونه توصیف می‌شود که فرد تا آنجا در انجام امور آزاد است که صدمه‌ای به دیگران نرسانَد. جدای از نارس‌بودن این نظریه، که بسیاری از متفکران آن را نقد کرده‌اند، وقتی عملی صدمهٔ روحی به بسیاری از ملت‌ها وارد می‌کند و امنیت جهان را با اقدامات افراطی طرفینی مهیای مخاطرات جدی می‌کند، نمی‌توان ساده‌انگارانه آن را در حد اعمال متعارف و مجاز دانست که ملاک آن‌ها را فقدان صدمهٔ حسی برای دیگران می‌پندارند.
گرچه بزرگان ادیان مختلف و بسیاری از مسئولان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی این عمل را محکوم کردند، ولی تکرار این اقدام پلید نشانگر ناتوانی این حد از ابراز تأسف است.
من پیشنهاد آقای سیدحسن نصرالله را مفید و لازم می‌دانم که کشورهای اسلامی سفرای کشور سوئد را اخراج کنند، حتی با این فرض که مملکت سوئد نیز عملی متقابل انجام دهد. غرب باید متوجه شود رعایت حریم قرآن در حدی است که روی همهٔ مناسبات کشورهای اسلامی با آن‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه‌براین، کشورهای اسلامی با چنین اقدامی از اعمال افراطی متقابل جلوگیری می‌کند و از امنیت جهانی حفاظت خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала