- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

عدم وجود مواد منفجره در نیروگاه زاپاروژیه به اثبات رسید

نیروگاه
نیروگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
اشتراک
کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگونه ماده منفجره در نیروگاه زاپاروژیه پیدا نکردند.
به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته بازرسی‌های اضافی را در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه به انجام رساندند و طی بازرسی‌های آنها هیچگونه تجهیزات نظامی سنگین یا مواد منفجره یافت نشد.
در اعلامیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: " رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در بیانیه ای در توضیح گفت که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته بازرسی های بیشتری را در نیروگاه هسته ای زاپاروژیه انجام دادند و هیچگونه تجهیزات نظامی سنگین، مواد منفجره یا مین در آنجا پیدا نکردند".
خاطرنشان می شود که کارکنان آژانس هنوز به بام بلوک های رآکتور دسترسی پیدا نکرده اند، اما همچنان در تلاشند تا اجازه بازرسی آن را به دست آورند.
خاطرنشان می شود که بازرسی های تکمیلی در تاریخ 17-18 ژوئیه انجام شد.
پیشتر ولادیمیر زلنسکی گفته بود که گزارشی از سرویس اطلاعات و امنیت اوکراین دریافت کرده است که بر اساس آن، گویا روسیه سناریوی یک اقدام تروریستی با انتشار تشعشعات در نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را آماده کرده و در حال بررسی آن است.
نیروگاه اتمی ژاپاروژیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2023
کی یف ممکن است عملیات خرابکارانه ای را با نام روسیه در نیروگاه اتمی زاپاروژیه انجام دهد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این اظهارات را بی‌معنا خواند. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که روسیه امیدوار است که حامیان غربی کی‌یف به او اجازه ندهند دست به سازماندهی یک فاجعه بزرگ در نیروگاه هسته ای زاپاروژیه بزند.
وی خاطرنشان کرد که گروه اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست گروسی که در ماه ژوئن علی‌رغم همه موانع اوکراین، از نیروگاه بازدید کرد، توانست آنها را به پوچ بودن چنین اظهاراتی متقاعد کند.
آژانس درخواست دسترسی اضافی لازم برای تأیید اینکه هیچ مین یا مواد منفجره در سایت وجود ندارد، کرده بود. به ویژه دسترسی به سقف بلوک های راکتور شماره 3 و شماره 4 و همچنین قسمت هایی از سالن های توربین و برخی از قسمت های سیستم خنک کننده ایستگاه بود.
گروسی پیش از این گفته بود که در زمینه اخذ مجوز پیشرفت هایی صورت گرفته و با وجود اینکه کارشناسان هنوز به پشت بام واحدهای برق نرسیده اند، اما اطمینان دارد که چنین مجوزی دریافت خواهد شد.
اولیانوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2023
حفظ "رژیم حفاظتی" در زاپاروژیه بستگی به اوکراین دارد
شایان ذکر است، نیروگاه اتمی زاپاروژیه در کنار شهر انرگودار در اوکراین واقع شده است. این نیروگاه از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده، به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا شناخته شده است. از ماه مارس 2022، پس از گلوله باران زاپاروژیه توسط اوکراین، این نیروگاه اتمی، توسط ارتش روسیه محافظت می شود. وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که این امر برای جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیواکتیو ضروری است. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران انرگودار، روستاهای اطراف و ناحیه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در مجاورت این شهر ادامه می دهد.
نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در ساحل چپ رود دنیپر در نزدیکی شهر "انرگودار" واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحدها و ظرفیت نصب شده است. این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر یک 1 گیگاوات است.
در اکتبر 2022، نیروگاه هسته ای به مالکیت فدراسیون روسیه درآمد. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران "انرگودار" و حوزه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در مجاورت شهر ادامه می دهد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف با ادامه گلوله باران هدفمند نیروگاه هسته ای زاپاروژیه به دنبال ایجاد یک فاجعه هسته ای است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را ضروری دانسته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала