تأیید تحویل مهمات خوشه ای به اوکراین از سوی آمریکا

© AP Photo / Susan Walshجان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
اشتراک
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تایید کرد که مهمات خوشه ای آمریکایی به اوکراین تحویل داده شده و در حال حاضر در میدان نبرد هستند.
به گزارش اسپوتنیک، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در جلسه توجیهی به سوال مربوطه پاسخ مثبت داد و تایید کرد که مهمات خوشه ای آمریکایی به اوکراین تحویل داده شده و در حال حاضر در میدان نبرد هستند.
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه افزود:"اوکراین از یک هفته پیش از مهمات خوشه ای اهدایی ایالات متحده استفاده می کند و در حال گزارش کارایی آن ها به واشنگتن رسیده است.
این مهمات از هفته گذشته یا بیشتر در میدان جنگ مرد استفاده قرار می گیرند. ما در حال دریافت کارایی آن ها از اوکراینی ها هستیم. آنها بطور موثر و آنطور که باید و شاید است از این مهمات استفاده می کنند".
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 7 ژوئیه تصمیم خود را برای آغاز تحویل مهمات خوشه ای به رژیم کی یف اعلام کرد. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که چنین تدارکاتی غیرنظامیان را به خطر می اندازد و هدف آن طولانی شدن بحران است.
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2023
پوتین نسبت به استفاده مهمات خوشه ای هشدار داد
شایان ذکر است که مهمات خوشه ای فاقد دستگاه های خود تخریبی هستند. به گفته ارتش ایالات متحده، از 5٪ تا 14٪ از این مهمات ممکن است اصلا منفجر نشود، زیرا برای مدت طولانی در انبارها قرار داشته‌اند. بدین ترتیب، آنها مین هایی خواهند بود که حتی پس از پایان درگیری، جمعیت غیرنظامی را تهدید خواهند کردد.
در کنگره ایالات متحده نیز با عرضه چنین تسلیحاتی به اوکراین مخالفت کردند. اعضای حزب بایدن از حزب دموکرات آمریکا در حال آماده سازی اصلاحیه ای برای قانون دفاعی هستند که انتقال مهمات خوشه ای را ممنوع می کند.
به گفته ایلهان عمر، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از مینه سوتا، استفاده از این مهمات ناقض حقوق بشر است.
سازمان بین‌المللی غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که انتقال این نوع سلاح به کی‌یف، ناگزیر رنج طولانی‌مدت مردم غیرنظامی را درپی خواهد داشت و محکومیت بین‌المللی استفاده از آنها را بی‌اثر خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала