سفیر ایران در مسکو از همکاری کشورش با روسیه در زمینه هواپیماهای سوخو سوپرجت ـ 100 سخن گفت

© Photo / IRNAکاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه
کاظم جلالی،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2023
اشتراک
کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد ایران در حال همکاری با روسیه در زمینه هواپیماهای مسافربری سوخو سوپر جت ـ 100 است.
به گزارش اسپوتنیک، آقای کاظم جلالی گفت:" ما درحال حاضر درخصوص یک هواپیمای مسافربری همکاری می‌کنیم و این هواپیما"سوخو سوپرجت ۱۰۰" است، طبیعتا این هواپیما خوب است و روسیه برخی قطعات آن را از غرب وارد کرده است".
ایران چندین سال پیش انتظار تحویل هواپیماهای سوخو سوپر جت ـ 100 از روسیه را داشت. در آوریل 2018، شرکت روسی هواپیما سازی کشوری سوخو در چارچوب نمایشگاه هواپیمایی Eurasia Airshow حتی یادداشت هایی درباره تحویل 40 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت 100 در نسخه جدید "روسی شده" سوخو سوپر جت ـ 100 یعنی با افزایش سهم قطعات ساخت روسیه به دو شرکت هواپیمایی ایرانی امضا کرد.
هواپیماهای سوخو سوپرجت روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2018
سوپرجت ها در آسمان ایران
الکساندر روبتسوف، رئیس وقت شرکت "هواپیماسازی کشوری سوخو" تصریح کرد که عرضه چنین هواپیماهای دارای قطعات ساخت روسیه مشمول تحریم های آمریکا نخواهد بود.
با این حال، در ژانویه 2019 گزارش هایی مبنی بر خودداری ایالات متحده از صدور گواهی صادرات برای تحویل هواپیماهای سوخو سوپر جت ـ 100 به ایران منتشر شد، زیرا وجود بیش از 10 درصد قطعات آمریکایی در نسخه اصلی هواپیمای مسافربری روسیه نیاز به تاییدیه فروش از سوی مقامات آمریکایی (صدور به اصطلاح مجوز صادرات توسط آنها) دارد.
علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان نوامبر 2022 اعلام کرد که تهران و مسکو برای اجرای پروژه‌های مشترک به‌ویژه در صنعت هواپیماسازی به توافق رسیده‌اند اما مشخص نکرد که منظورش کدام پروژه ها است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала