ناتو در حال مذاکره درباره تضمین های امنیتی برای کی یف قبل از نشست سران است

© NATO ناتو و اوکراین
 ناتو و اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2023
اشتراک
منابع آگاه اعلام کردند، گروه کوچکی از متحدان غربی کی‌یف در حال مذاکره فوری درباره تضمین‌های امنیتی اوکراین قبل از نشست سران ناتو در ویلنیوس در 11 تا 12 ژوئیه هستند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از پولیتیکو، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان چندین هفته است که در مورد تضمین های امنیتی با اوکراین و همچنین تماس با سایر متحدان ناتو، اتحادیه اروپا و G7 گفتگو کرده اند.
این روزنامه به نقل از چهار مقام ناشناس نوشت: "گروه کوچکی از متحدان غربی در حال گفتگوهای "پیشرفته" و "لحظه آخری" برای نهایی کردن بیانیه ای در مورد تضمین های امنیتی اوکراین قبل از نشست سران ناتو در لیتوانی هستند.
به گفته یک منبع ناشناس ناتو، هر کشور درگیر باید به طور دوجانبه با اوکراین "تعهدات خود را تعیین کند".
این منبع به این نشریه گفت: "در اصل، این تضمینی برای اوکراین است که ما نیروهای مسلح آن‌ها را تجهیز می‌کنیم، تأمین مالی، مشاوره و آموزش می‌دهیم تا آنها توانایی بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز آینده را داشته باشند".
روز جمعه، رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، گفت که اوکراین در اجلاس کنونی این ائتلاف در ویلنیوس، که در 11 تا 12 ژوئیه برگزار می شود، تضمین های امنیتی از تعدادی از کشورهای ناتو دریافت خواهد کرد. پیش از این، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع گزارش داد که بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال کار بر روی بیانیه ای با اوکراین هستند که توافقنامه های موجود در مورد انتقال کمک ها را رسمیت می بخشد و شرایط را برای ارائه بلندمدت مالی و نظامی ایجاد می کند. حمایت از کیف
نشست سران ناتو در 11 تا 12 ژوئیه برگزار می شود و رهبران همه کشورهای عضو، از جمله جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، گرد هم می آیند. پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که اوکراین در نشست آتی این ائتلاف در ویلنیوس به عضویت ناتو نخواهد رفت. در پایان سپتامبر 2022، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، چنین رویه ای را نابهنگام خواند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، موضع این اتحادیه در مورد "سیاست درهای باز" را تکرار کرد، اما تاکید نمود که ائتلاف تلاش های خود را بر کمک نظامی به کی یف متمرکز خواهد کرد. به گفته دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، اوکراین از هیچ تصمیم دیگری در اجلاس ناتو در ویلنیوس راضی نخواهد شد، مگر دعوت برای پیوستن به این ائتلاف.
روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند"
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала