تکمیل پروژه ی رشت_آستارا امروز آغاز شد

کریدور شمال جنوب
کریدور شمال جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
اختصاصی
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران: رشت_آستارا را ۴ ساله تمام میکنیم
خط آهن رشت - آستارا در شمال ایران حلقه مفقوده کریدور شمال_جنوب محسوب میشود که در صورت احداث این قطعه ریلی، می‌توان گفت بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد.
در اردیبهشت ماه سال جاری موافقتنامه اتمام راه آهن رشت_آستارا میان ایران و روسیه به امضا رسید، بر اساس آن روسیه، برای اتمام این خط آهن سرمایه‌گذاری میلیارد یورویی خواهد داشت.
شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
امروز موافقتنامه قرارداد اجرایی پروژه رشت_آستارا به امضای شرکت‌های معرفی شده از طرف دو کشور رسید.
در ۲۷ اردیبهشت ماه موافقتنامه وام پروژه رشت_آستارا را، به امضای وزرای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رساندیم؛ پس از آن باید قرارداد اجرایی تهیه می‌شد که امروز موافقتنامه قرارداد اجرایی به امضای "شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور" از طرف ایرانی و "شرکت کاسپین سرویس" از طرف روسی رسید و این موافقتنامه به مفهوم آغاز پروژه رشت_آستارا از امروز است.
وی افزود:
در این موافقتنامه یا قرارداد اجرایی مدت زمان پروژه مشخص شده و قوانین حاکم بر پروژه و شرایطی که تحت آن پروژه می‌تواند اجرایی شود تبیین شد، ضمانت‌ها و کلیاتی که می‌تواند بر پروژه تاثیرگذار باشد نیز مورد بررسی قرار گرفت و امروز سرآغاز این پروژه خواهد بود.
از امروز طراحی این پروژه آغاز خواهد شد و تمامی آزمایشاتی که برای گمانه‌زنی پروژه مورد نیاز است انجام میشود،اکیپ‌هایی که از روسیه به ایران آمده‌اند در پروژه مستقر خواهند شد و امیدواریم تا پایان سال ۲۰۲۳ این پروژه را از لحاظ اجرایی آغاز کنیم.
مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2023
داده نمایی
مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" + داده نمایی
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، روند طراحی خط آهن رشت_آستارا را دارای پیچیدگی‌ های خاص توصیف کرد و اظهار داشت:
قطعاً طراحی این پروژه چند ماهی به طول خواهد انجامید چرا که این پروژه ۱۶۲ کیلومتر راه آهن است که با برآوردهای اولیه ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر از این پروژه به صورت پل ساخته خواهد شد، که از لحاظ سازه‌ ای پروژه را بسیار حائز اهمیت و متمایز میکند، با توجه به تلاشی که دو کشور خواهند کرد امیدواریم از آغاز ۲۰۲۴ شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم، زمان اجرایی برای این پروژه ۳ الی ۴ سال در نظر گرفته شده و امیدواریم زودتر از این زمانبندی به اتمام این پروژه دست پیدا کنیم.
خط آهن رشت_آستارا یکی از پروژه‌های مهم در کوریدور شمال_جنوب است و در نشست سه جانبه امروز نیز بر این موضوع تاکید شد.
شهریار افندی زاده ضمن تاکید بر ماهیت وامی که روسیه برای پروژه رشت_آستارا به ایران می‌دهد، بیان کرد:
ماهیت این پروژه سرمایه گذاری صادراتی است که قرارداد آن میان وزرای دو کشور در اردیبهشت ماه منعقد شد،سرمایه گذاری روسیه در این پروژه شامل ساخت و ناوگان می‌شود، پس از آنکه طراحی‌ها صورت گرفت، متره و برآورد انجام می‌شود و احجام و قیمت‌ ها حاصل می‌شود، سپس مبلغ قطعی این سرمایه گذاری مشخص خواهد شد.
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
دستیار رئیس جمهور روسیه: لیزینگ کشتی برای کریدور شمال_جنوب را عملیاتی میکنیم
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала