ایالات متحده فشار بی سابقه ای را به ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو وارد می کنند

© AP Photo / Johanna Geronسفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد
سفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
رئیس سابق اداره اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه خبر از فشار بی سابقه واشنگتن به آنکارا در مسئله عضویت سوئد در ناتو داد.
اسماعیل هاکی پکین رئیس سابق اداره اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در گفتگو با اسپوتنیک تاکید کرد که مسئله عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اهمیت ویژه ای را برای ایالات متحده آمریکا دارد.
وی تاکید کرد: "دو دلیل برای این امر وجود دارد. دلیل اول – میل ایالات متحده آمریکا برای بستن دسترسی روسیه به قطب شمال است. این امر با مواضع بسیار قوی روسیه در این منطقه، در زمانی که آمریکا در اینجا نفوذ قابل توجهی را ندارد، مربوط است. به همین دلیل ایالات متحده می خواهد تا از سوئد و نروژ برای این هدف استفاده نماید.
دلیل دوم – تلاش ایالات متحده برای متحد سازی اروپا بر علیه روسیه می باشد. و مسئله عضویت سوئد و فنلاند را می بایست بصورت مشترک با این روند ارزیابی کرد. در صورت عضویت سوئد در این پیمان، در این منطقه برخی اقدامات تکمیلی صورت خواهند گرفت – از جمله نیاز به مسلح کردن مجدد منطقه خواهد بود، سوئد و فنلاند به هزینه های مشترک دفاعی خواهند پیوست، آنها از ایالات متحده اسلحه خواهند خرید".
پکین در خصوص اتفاق مربوط به سوزاندن قرآن در استکهلم تاکید کرد: "واضح است که برخی قدرت ها در اروپا خواهان عضویت سوئد در ناتو نیستند. برداشت من است که این قدرت ها در فرانسه و آلمان متمرکز هستند. مجارستان نیز از جمله آن کشورهایی است که با ایده عضویت سوئد مخالف است. قضیه از این قرار است که این قدم باعث برخورد آنها با روسیه خواهد شد، چیزی که آنها خواهان آن نیستند، اما بدلیل فشار ایالات متحده مجبور هستند موافقت کنند.
فرانسه نمی خواهد اجازه انتقال کنترل بر کل اروپا به دستان آمریکا را بدهد. ممکن است که اتفاقات جاری در فرانسه نتیجه این شرایط باشند.
علاوه بر آن در خود سوئد نیز افرادی هستند که مخالف ورود این کشور به ناتو می باشند. در غیر این صورت چطور ممکن بود شرایطی رخ دهد که در آن دولت سوئد و پلیس مزاحم اقدام علنی سوزاندن قرآن نشدند؟"
پکین در خصوص چشم اندازهای پذیرش سوئد در این پیمان در ماه ژوئیه تصریح کرد: "از طرز سخنان رئیس جمهور اردوغان اینطور برداشت می شود که در حال حاضر می توان گفت که مقامات ترکیه با مطالبه اجرای برخی شرایط گذاشته شده برای آغاز بحث در مورد ای مسئله، مخالف عضویت سوئد هستند. در عین حال ایالات متحده آمریکا فشار بسیار و بسیار قوی را با استفاده از برگ های برنده ممکن، در این مسئله به ترکیه وارد می کند. به همین دلیل سخت می توان پیش بینی کرد که ترکیه تا چه زمان می تواند این موضع را حذف کند".
به خاطر سوریه ، جهان در بحبوحه جنگ منطقه ای و جهانی ست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2023
ترکیه: سوئد در صورت عمل به تعهدات خود می‌تواند عضو ناتو شود
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала