گزارش و تحلیل

"دژاوراسیا"

© Sputnik / Sergey Guneevایران برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمادگی دارد
ایران برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمادگی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2023
اشتراک
رسانه: درگیری نظامی اوکراین، مانند هر بحران بزرگی، به روند تاریخ سرعت بخشیده است. غرب در اوراسیا با مقابله روبرو شد.
اسپوتنیک، نشریه فارین پالیسی، چاپ ایالات متحده آمریکا: درگیری در اوکراین می تواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد. اما از آنجایی که اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دموکراسی های پیشرفته را گرد هم می آورد، به ساخت "دژ اوراسیا" نیز سرعت می بخشد.
وظیفه حیاتی واشنگتن به عنوان یک ابرقدرت همیشه تقسیم اوراسیا بوده است. چین، روسیه، ایران و تا حدی کره شمالی اکنون در حال شکل گیری یک مشارکت استراتژیک هستند. این هنوز یک اتحاد کامل نیست، اما در حال حاضر یک بلوک منسجم تر و خطرناک تر از هر چیزی است که ایالات متحده در دهه ها با آن مواجه شده است. در عین حال، دولت های مهم اما نوسان در حال مانور سیاسی برای کسب سود هستند. ترکیه، عربستان و هند به دلیل موقعیت جغرافیایی و نفوذ خود تعیین کننده هستند و در بسیاری از موارد آماده بازی برای هر دو طرف هستند. و این شرایط خطرناک ترین عامل است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2023
پوتین خواستار ایجاد کلوب اقلیمی و محیط زیست در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد
اوراسیا از دیر باز یک منطقه استراتژیک کلیدی بوده است، زیرا در اینجا ثروتمند ترین و قدرتمند ترین کشورها (به استثنای ایالات متحده) قرار دارند. و از آغاز قرن بیستم، نبردهای شدیدی برای برتری ژئوپلیتیکی در این ابرقاره رخ داده است: جنگ جهانی اول و دوم و سپس جنگ سرد.
پس از پیروزی در جنگ سرد، موقعیت های پیشرفته در تمام مناطق کلیدی اوراسیا (اروپا، آسیای شرقی، خاورمیانه) توسط واشنگتن و دوستانش اشغال شد. اما درگیری نظامی اوکراین، مانند هر بحران بزرگی، به روند تاریخ سرعت بخشیده است. مشارکت استراتژیک بین مسکو و پکن نزدیک به پیروزی است، در حالی که دموکراسی ها ممکن است متحمل شکست روحی شوند. بنابراین، کشورهای وابسته به ارزش‌های لیبرال، دفاع خود را از شرق اروپا تا بخش غربی اقیانوس آرام تقویتمی‌کنند.آنچه پرزیدنتبایدن آن را "جهان آزاد" می نامد، دوباره در حال شکل گیری است.
اما در مورد ائتلاف مقابل هم همین اتفاق می افتد. مسکو، پکن، تهران و پیونگ یانگ در داخل اوراسیا قرار دارند و از نظر جغرافیایی به هم نزدیک هستند. از آنجایی که درگیری بین روسیه و اوکراین تنش های جهانی را تشدید کرده است، آنها در دفاع از خود و برای منافع استراتژیک به هم نزدیک تر می شوند. البته این گرایش جدید نیست. فناوری مشترک موشکی مدت هاست که توسط ایران و کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. مشارکت استراتژیک بین مسکو و پکن برای چندین دهه در حال توسعه بوده است.
بحران اوکراین بلوک اوراسیا را جاه طلب تر و از نظر نظامی متحد کرده است. چین از ترس تحریم های آمریکا و اروپا به روسیه کمک های به اصطلاح غیر کشنده ارائه کرده است. اما در دیدار اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین با پوتین در مسکو، حضور کارشناسان نظامی متعدد بسیار محسوس بود. این امر نشان می‌ دهد که روابط دفاعی گسترده‌ تر، که در حال حاضر شامل رزمایش های مشترک است، فراتر از آن چیزی است که بسیاری از ناظران غربی یک دهه پیش تصور می‌ کردند.
و این نیازی به اتحاد رسمی روسیه و چین ندارد. به عنوان مثال، اگر مسکو فناوری حساس ضد زیر دریایی یا موشک های زمین به هوا را در اختیار پکن قرار دهد، این امر به طور اساسی توازن قدرت در غرب اقیانوس آرام را تغییر خواهد داد.
دومین جنبه مهم "دژ اوراسیا" ایجاد شبکه های تجاری و حمل و نقل است که از "مداخلات یا ممنوعیت های دموکراتیک" محافظت می شود. برای سال‌ها، پکن در راه‌آهن و خطوط لوله در خشکی، سرمایه‌ گذاری کرده است تا دسترسی به نفت خاورمیانه و دیگر منابع حیاتی را فراهم کند. با توجه به جنگ اقتصادی غرب با روسیه، این پروژه فوریت بیشتری پیدا کرده است. ایران به روسیه دستور می دهد که چگونه تحریم ها را دور بزند و هر دو کشور کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب را فعال می کنند که آنها را از طریق دریای خزر متصل می کند. به طور مشابه، مسکو و پکن به طور مشترک در حال توسعه مسیر دریای منجمد شمالی هستند که مسیری دارای کمترین آسیب پذیری دریایی بین چین و بخش اروپایی روسیه است. به گفته پوتین، رئیس جمهور روسیه، ادغام اوراسیا به ویژه ضروری می شود زیرا "تجارت بینالمللی در بحران است".
پوتین از  همکاری موفق در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2023
پوتین از همکاری موفق در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا سخن گفت
در واقع، تجارت روسیه و ایران از فوریه 2022 به شدت تشدید شده است، پکن به شریک اقتصادی کلیدی مسکو تبدیل شد. در فوریه سال جاری، یوان به عنوان پرمعامله ترین ارز در بورس ارز مسکو از دلار پیشی گرفت. چین و ایران در حال تجربه کنار گذاشتن دلار در تجارت دوجانبه هستند. همه اینها می تواند به ایجاد یک بلوک اقتصادی و فناوری جدید در قلب دنیای قدیم با مرکزی در چین کمک کند.
اتحادیه اوراسیا از نظر فکری و ایدئولوژیک هم در حال متحد شدن است. در بیانیه مشترک چین و روسیه در فوریه 2022، این دو کشور به عنوان دفاع از نظام های سیاسی خود در برابر ائتلاف های "به سبک جنگ سرد" ایالات متحده به تصویر کشیده شده اند. سیاستمداران بزرگ ایرانی همکاری اوراسیا را "پادزهر" اقدامات ایالات متحده توصیف می کنند. پوتین اوراسیا را بهشتی از ارزش های سنتی خواند که توسط نخبگان نئولیبرال غربی محاصره شده است.
البته کریدور شمال-جنوب از کانال سوئز جلوتر نخواهد بود و چین همچنان در سطح جهانی یکپارچه است. با این حال، ادغام اوراسیا مخالفان ایالات متحده را کمتر در برابر تحریم ها آسیب پذیر می کند و آنها را از نظر نظامی تقویت می کند. ادغام اوراسیا همچنین منجر به همکاری دیپلماتیک گسترده آنها می شود، مانند حمایت بیشتر روسیه از موضع چین در مورد تایوان، یا شاید حتی کمک مادی به یکدیگر در جنگ علیه ایالات متحده.
به طور خلاصه، "دژ اوراسیا" جهان را برای ساکنانش راحت تر می کند و زندگی را برای واشنگتن و دوستانش بسیار دشوارتر می کند.و هر چه این کشورها در "دژ" خود احساس امنیت بیشتری کنند و هر چه بیشتر از یکدیگر حمایت کنند، به همان اندازه شجاعت بیشتری برای به نمایش گذاشتن قدرت خود خواهند داشت.
نویسنده: هالبرندز، استاد سیاست جهانی در دانشگاه جان هاپکینز، محقق هنری کیسینجر، و عضو ارشد موسسه امریکن اینتر پرایز.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала