گزارش و تحلیل

کنعانی: خدمه ی ایرانی هواپیمای ونزوئلا بدون جرم بازداشت هستند

© Photo / IRNA ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
اشتراک
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از مقامات آرژانتینی خواست تا یک هواپیمای ترابری بوئینگ ۷۴۷ را توقیف کنند که به گفته آنها یک شرکت هواپیمایی ایرانی با نقض مقررات کنترل صادرات ایالات متحده به همتایان ونزوئلایی تحویل داده شده است. مقامات آرژانتینی خدمه هواپیما از جمله پنج ایرانی را در ماه ژوئن بازداشت کردند.
دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: هواپیمایی که در آرژانتین در حال حاضر توقیف است در مالکیت کشور ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت هم بر اساس ساز و کار ها و قوانین بین المللی از جمله در سازمان ایکائو به ثبت رسیده و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این معامله غیر قانونی بوده کاملاً باطل است و ما آن را به طور جدی رد می‌کنیم.
متاسفانه منطبق بر رفتار های سنتی و شناخته شده آمریکا مبتنی بر مدعی شدن اموال و توقیف اموال کشور های مستقل مشخصا کشور های مخالف با سلطه‌گری آمریکا، سیاست شناخته شده‌ای است که سالیان سال آن را مشاهده کردیم و همه نیز آن را میشناسیم، ما مخالفت خود را با این اقدام به طور جدی ابلاغ کردیم.
آقای دکتر ناصر کنعانی پیرامون وضعیت خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلا اظهار داشت: وضعیت ۵ خدمه ایرانی این هواپیما در چهارچوب قرارداد میان شرکت هواپیمایی ایرانی مرتبط و شرکت مقابل یا مترادف هواپیمایی ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند این افراد نیز بدون ارتکاب هیچ جرم اثبات شده ای متاسفانه اکنون بیش از هشتاد روز در آرژانتین توقیف هستند.
این اتباع ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشدند و تاکنون هیچ جرمی نیز برای آنها به اثبات نرسیده و متاسفانه دادگاه روند تحقیقات را چندین بار تمدید کرده.
ما مبتنی بر وظیفه ذاتی خود هم در حوزه حمایت کنسولی و هم در حوزه سیاسی اقدام کرده ایم، سفارت ما در آرژانتین به طور جدی پیگیر موضوع است و تماس‌ های متعددی با مقامات آرژانتینی برقرار کرد و همزمان ارتباط با ونزوئلا نیز به عنوان مالک هواپیما وجود داشته و پیگیری ها به طور جدی از ایران و از ونزوئلا نیز ادامه دارد.
خواب بودن کارکنان فرودگاه آرژانتین مانع فرود هواپیما شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2022
اعتراض ونزوئلا به آرژانتین در خصوص زمین گیر شدن هواپیمای مرتبط با ایران
ما به طور جدی از مقامات قضایی آرژانتین انتظار داریم که تسلیم فشار هیچ طرفی به ویژه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ارتباط نشوند و موضوع را از چهارچوب سیاسی خارج کنند و هر چه زودتر زمینه خروج شهروندان ایرانی را فراهم کنند.
تاکید می کنم خدمه ایرانی هیچ جرمی را مرتکب نشدند و انتظار ما از آرژانتین که اکنون ریاست حوزه حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده دارد به وظیفه خود در حوزه انسانی و حقوق بشری عمل کند و هر چه سریعتر زمینه آزادی ۵ خدمه ایرانی هواپیما را فراهم کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون اعزام سفیر کویت به ایران پس از ۷ سال اظهار داشت: ما شاهد تحولی جدید در مسیر ارتقاء مناسبات و همکاری های دو کشور کویت و جمهوری اسلامی ایران هستیم.
سطح روابط پس از چند سال به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد البته که مناسبات و همکاری‌ های ما و کویت مناسباتی دوستانه، توأم با احترام متقابل بود.
کشور های منطقه به دلیل پیچیدگی هایی که در حوزه مشترک ما وجود دارد ممکن است در برخی موضوعات دچار سوء تفاهمات یا اختلاف نظراتی بشوند اما رابطه ایران و کویت همواره با احترام متقابل بوده و در شرایط جدید نیز انگیزه و اراده مشترک شکل گرفته که روابط را به سطح سفیر ارتقا دهیم البته سفیر ما در کویت حضور داشتند و اقدام دولت کویت ناظر بر این بود که سفیر جدید خود را به تهران اعزام کنند و ما معتقدیم این اقدام می تواند یک گام جدید در مسیر ارتقاء همکاری‌ های دو کشور باشد تا ظرفیت‌ های موجود را به فعلیت بیشتری برسانیم و می‌تواند مقدمه‌ ای باشد تا در حوزه منطقه ای نیز شاهد ارتقاء همکاری‌ های مشترک میان ایران و کشور های همسایه در خلیج فارس باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала