گزارش و تحلیل

دیدار معاون وزارت امور خارجه قطر با دکتر امیرعبداللهیان

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2022
اشتراک
قطر یکی از کشور های کوچک خلیج فارس و از معدود کشور های منطقه محسوب می‌شود که علاوه بر روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا نیز ارتباط دارد، این کشور اغلب در سیاست خارجی خود میانه‌رو است.
اسپوتنیک - علیرغم تاکید مکرر مقامات قطر مبنی بر عدم نقش آفرینی در برجام این کشور همواره در تلاش دیپلماتیک برای میانه داری در طرفین بوده آن طور که دور قبلی مذاکرات احیای برجام نیز در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.
در ادامه این سیاست، قطر علیرغم تلاش‌ های ایالات متحده آمریکا برای عادی سازی روابط کشور های عربی با رژیم صهیونیستی کماکان از تمامیت ارضی فلسطین حمایت می کند، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در کوالالامپور، پایتخت مالزی که روز پنجشنبه برگزار شد، نسبت به وخامت اوضاع انسانی در فلسطین به ویژه نوار غزه ابراز نگرانی شدید کرد، همچنین در تماس تلفنی، بعدازظهر جمعه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر اعلام شد قطر وظیفه بازسازی خانه‌ های غزه را برعهده خواهد گرفت، این بازسازی شامل خانه‌ های ویران شده در رفح، شهر غزه و شمال این باریکه خواهد بود.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2022
رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و قطر
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز در سفر هیئت وزارت امور خارجه قطر به ریاست محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر امور خارجه قطر در امور منطقه‌ ای به تهران بعد از ظهر ابن هیئت با دکتر حسین امیرعبدللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک میان دو کشور و رشد و توسعه روابط تهران و دوحه در تمامی حوزه‌ ها بحث و گفتگو شد.
دکتر حسین امیرعبداللهیان در این دیدار بر ضرورت اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به دوحه و متقابلا امیر دولت قطر به تهران تأکید کرد.
الخلیفی نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام وزیر خارجه قطر، بر عزم دولت متبوعش بر گسترش مناسبات با ایران تاکید کرد.
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه‌ ای ظهر امروز نیز با دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل دوجانبه، اوضاع منطقه و تحولات بین‌المللی بحث و گفتگو کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، اظهار داشت:
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
توضیحات سخنگوی دولت ایران درباره سفر بورل به تهران و مذاکرات قطر
کودک کشی به یک هنجار حکمرانی صهیونیستها تبدیل شده و نشان دهنده هراس راهبردی صهیونیستها نسبت آینده است.
دکتر باقری با تاکید بر این که کودک کشی در هر معیار و ملاک انسانی محکوم است، تصریح کرد صهیونیستها به خوبی دریافته‌اند که تهدید راهبردی علیه اشغالگران در درون سرزمینهای اشغالی با محوریت نسل نوظهور است.
معاون سیاسی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که موضوع فلسطین تاریخ انقضا ندارد و فلسطین همواره اولویت نخست جهان اسلام است، تصریح کرد:
دولتهای اسلامی باید بیش از پیش به حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین را در عرصه‌های مختلف بپردازند.
معاون وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور، بر روابط رو به رشد دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد تاکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала