گزارش و تحلیل

روسیه در واردات به ایران جایگزین آلمان شد

© Photo / IRNAتجارت آزاد ایران با اوراسیا
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
تجارت غیرنفتی کشور در تیرماه 9 میلیارد دلار شد.
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت غیرنفتی 11 میلیون تنی این کشور به ارزش 9 میلیارد دلار در تیرماه خبر داد که نسبت به مدت مشابه با رشد 19درصدی همراه بوده است.
سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص تجارت خارجی غیر نفتی کشور در چهارمین ماه سال به اسپوتنیک گفت:
در 31 روز ماه تیر، 10میلیون و 997 هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و 947 میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که با وجود کاهش هشت درصدی در وزن، از لحاظ ارزش 19 درصد افزایش داشته است.
رشد ۳۷ درصدی تجارت خارجی ایران در زمستان سال ۱۴۰۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2022
رشد ۳۷ درصدی تجارت خارجی ایران در زمستان سال ۱۴۰۰
وی در خصوص سهم صادرات از تجارت غیرنفتی در تیرماه گفت:
صادرات غیر نفتی کشور در این مدت یک ماهه، هفت میلیون و 992 هزار تن کالای ایرانی به ارزش چهار میلیارد و 171 میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه 1400 دو درصد در وزن و 24 درصد در ارزش افزایش داشته است.
لطیفی در خصوص میزان واردات در چهارمین ماه سال توضیح داد:
در تیرماه امسال سه میلیون و پنج هزار تن کالا که عمدتا کالای اساسی و نهاده های تولید و دارو بودند به ارزش چهار میلیارد و 776 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد زنجیره تامین، تولید و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی 26 درصد کاهش، اما از لحاظ ارزش با 15 درصد افزایش همراه بوده است.
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص پنج مقصد اول صادرات ایران در تیرماه گفت:
چین با خرید یک میلیارد و 403 میلیون دلار،امارات با 619 میلیون دلار،عراق با 574 میلیون دلار ،ترکیه با 323 میلیون دلار و هند با خرید 143 میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب 5 مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.
وی در خصوص پنج کشور اول فروش کالا به ایران توضیح داد:
در چهارمین ماه سال امارات با فروش یک میلیارد و 449 میلیون دلار ،چین با یک میلیارد و 291 میلیون دلار،ترکیه با 514 میلیون دلار،هند با 347 میلیون دلار چهار مبدا خرید کالا از سوی ایران بودند و روسیه با فروش 205 میلیون دلار جایگزین آلمان در رتبه پنجم مبدا واردات به ایران قرار گرفته است.
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین از صادرات 366 هزار تنی بنزین به ارزش 133 میلیون دلار در چهار ماهه امسال خبر داد و گفت:
از ابتدای سال تا پایان تیرماه 366 هزار تن بنزین به ارزش 133 میلیون دلار به چهار کشور صادر شد.
وی افزود :
امارات با خرید 269 هزار تن، افغانستان با 59هزار تن ، عراق با 34 هزار تن و ارمنستان با 4 هزار تن، 4 کشور خریدار بنزین ایرانی در چهار ماه نخست امسال بودند.
لطیفی در خصوص شایعات مطرح شده در خصوص خرید 27 سنتی هر لیتر بنزین گفت: گمرک بر اساس بند "خ" ماده 3 قانون امور گمرکی، مرجع رسمی آمار تجارت خارجی غیرنفتی کشور است، بر اساس آمار ثبت شده،متوسط قیمت بنزین فروخته شده در سه سال گذشته همواره بین 35 تا 38 سنت در ازای هر لیتر در نوسان بوده است و 27 سنت اعلامی توسط برخی افراد کاملا اشتباه بوده و اسناد و آمارهای گمرک، با این ادعا کاملا فاصله دارد.
سخنگوی گمرک در پایان افزود :این ارزش بر اساس فروش عمده تجاری و در محل مبدا تولید است و به منزله قیمت فروش نهایی در مقصد نیست و اصطلاحا بهای تمام شده آن در مقصد با همه هزینه ها از جمله بارگیری، انبارداري، حمل، بیمه، سود فروش، جابجایی پول و....، هزینه های سربار اعلام نمی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала