چرا علت بروز لانگ‌کووید مشخص نیست؟

© Depositphotos.com / Ralwel ویروس کرونا
 ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
کارشناس: لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی و غیره برایش ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست ضمن تشریح طول دوره ابتلا به اُمیکرون و وضعیت ابتلای مجدد به آن، درباره پدیده "لانگ‌ کووید" اظهار داشت که لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی و غیره برایش ایجاد کند.
وی در ادامه افزود: "باید توجه کرد که در کرونای اُمیکرون ممکن است فرد مبتلا باشد، اما بیماری‌اش بدون علامت باشد و مشخص نباشد. با این حال فرد مبتلا حتی بدون علامت، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کرده و افراد دیگر را به بیماری و حتی به فرم‌های شدید بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که طول دوره بیماری معمولا حدود سه هفته است و طول دوره‌ای که فرد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند نیز حدود دو هفته است. بنابراین مهم است که در این مدت مراقبت‌های لازم انجام شود.
در عین حال در بیماری کووید۱۹، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به لانگ کووید یا کووید طولانی مدت تبدیل می‌شوند. البته باید توجه کرد که در لانگ‌کووید، شدت بیماری به شدت دوره حادش نیست و به مرور زمان عوارضش کمتر می‌شود. طیف متنوعی هم دارد. در عین حال لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی وغیره برایش ایجاد کند.
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
سویه جدید کووید ۱۹ موسوم به XE
در عین حال در لانگ‌کووید ممکن است PCR مثبت باشد یا نباشد و خیلی چارچوب آن مشخص نیست و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین وقتی بیماری برای هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد، لانگ‌کووید محسوب می‌شود. برای لانگ‌کووید از هشت یا ۱۲ هفته را مبنا در نظر می‌گیرند. ما هنوز نمی‌دانیم که تعداد دقیق افراد مبتلا به لانگ‌کووید چقدر است. زیرا دامنه شدت آن بسیار متغیر و متفاوت است. معمولا عمده لانگ‌کوویدها مانع فعالیت‌های روزمره افراد نمی‌شود. با این حال در برخی افراد هم ممکن است عوارض بیماری تا مدت‌ها آزارشان دهد.
موارد خطرناک لانگ‌کووید خیلی معدود است. حداکثر زمانی هم که لانگ‌کووید طول می‌کشد، مشخص نیست. البته مدت زیادی هم نیست که از مفهوم لانگ‌کووید اطلاع داریم. در یکسالی که بر روی لانگ کووید تحقیقات جامع‌تری انجام شده، دیده شده که افرادی هستند که بیش از یکسال است دچار عوارض لانگ‌کووید هستند. گزارش‌ها می‌گویند به طور متوسط تا یکسال ممکن است طول بکشد.
به عنوان مثال سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد دارای اضافه وزن، افراد سیگاری، افرادی که درمان‌های به موقع و مناسب دریافت نکرده‌اند ممکن است لانگ‌کووید برایشان با عوارض شدیدتر باشد. حتی درصدی از افرادی هم که واکسن تزریق کرده‌اند، ممکن است دچار لانگ‌کووید شوند، هرچند که شدتش کمتر خواهد بود.
درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون، احتمال ابتلای مجدد در افراد هم بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، دارد؛ اما به طور متوسط فردی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شود، بین چهار تا شش ماه مصونیت دارد. بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند یا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود.
انتقال کرونا در هر شرایط و زمانی می‌تواند رخ دهد، مگر زمانیکه PCR منفی باشد. بنابراین فرد کرونا مثبت حتی در فرم بی‌علامت هم می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала