مشابه تخت‌جمشید ایران باستان در کاپادوکیه ترکیه + عکس

CC BY 2.0 / Peter C in Toronto Canada / Cappadociaکاپادوکیه ترکیه
کاپادوکیه ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
کارشناس: آثار باستانی به جا مانده از دوره هخامنشیان توسط یک حاکم محلی به اشغال درآمده بود. این آثار در منطقه کاپادوکیه‌ی ترکیه قرار دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "آناتولی"، یک تیم حفاری که از سال ۱۹۶۳ میلادی با مجوز سازمان باستان‌شناسی فرانسه در ترکیه مشغول به فعالیت است، موفق شده در جدیدترین کاوش‌های خود این دیوارهای گچی باستانی که از امپراتوری پارس باقی مانده‌اند را در تپه‌های استان شرقی نیغده ترکیه کشف کنند.
این گروه حفاری و باستان‌شناسی در کاوش‌های قبلی خود نیز خطوط هیروگلیفی را پیدا کرده بودند که به دوره هیتی‌ها در قرن ۸ پیش از میلاد تعلق داشتند. این خطوط هیروگلیفی روی برج دیده‌بانی یک قلعه حکاکی شده بودند. سرپرست تیم حفاری مذکور پس از کشف دژ هخامنشی گفت این سازه‌ها بسیار مهم هستند و تعداد کمی از این سازه‌های سنگی گچی ایرانی که به دوران هخامنشیان در قرن ۴ تا ۶ قبل از میلاد متعلق بودند، اکنون باقی مانده است.
این تیم حفاری در حین اکتشاف خود فهمیدند دیوارهای گچی یافته شده به دست رومی‌ها محاصره شده و به آتش کشیده شده بودند، اما بعدها رومی‌ها آنها را تعمیر کردند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که رومی‌ها جنوب کاپادوکیه را در جریان یک جنگ تمام عیار به اشغال خود درآورده بودند. دیوارهای سنگی که در کاوش امسال کشف شده نیز تخریب شده بودند که نشان‌دهنده حمله شدید رومی‌ها بوده است.
سرپرست تیم حفاری تاکید کرد دیوارهای باستانی ایرانی که در این کاوش‌ها کشف شده‌اند، درست مانند دیوارهای تخت جمشید، قبرس و فلسطین هستند.
کاپادوکیه، یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری ترکیه برای گردشگران و دوست‌داران تاریخ محسوب می‌شود. این منطقه در مرکز آناتولی یا ترکیه‌ی امروزی قرار گرفته است و ۳۶ شهر زیرزمینی تاریخی در آن وجود دارد. کاپادوکیه در سال ۱۹۸۵ در فهرست میرث فرهنگی جهان در یونسکو به ثبت رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала