توئیت بورل درباره متن نهایی احیای توافق هسته ای ایران

CC BY 4.0 / Pietro Naj-Oleari / توئیت بورل درباره متن نهایی احیای توافق هسته ای ایران
توئیت بورل درباره متن نهایی احیای توافق هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: متن نهایی توافق هسته ای ایران آماده شده، اما نکات آن همچنان باید نهایی شود.
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، در صفحه توییتری خود نوشت: متن توافق در ۲۱ جولای پیشنهاد شده است. چه چیزی قابل مذاکره است، چه چیزی مذاکره شده است و اکنون در متن نهایی است، اما پشت هر موضوع فنی و هر نکته یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها گرفته شود.
بورل در ادامه نوشت: اگر این پاسخ‌ ها مثبت باشد، می‌توانیم این قرارداد را امضا کنیم.
مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای با ایران از روز پنجشنبه گذشته در وین با ورود سران همه هیئت ها به پایتخت اتریش از سر گرفته شد.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌ های بین‌المللی در وین، روز پنجشنبه گفت که هماهنگ‌ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام، "متن نهایی" پیش‌ نویس توافق در مورد احیای توافق هسته‌ای را منتشر کرد. اکنون شرکت کنندگان در مذاکرات وین باید تصمیم بگیرند که آیا این توافق برای آنها قابل قبول است یا خیر.
اولیانوف در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر مخالفتی وجود نداشته باشد، توافق هسته ای بازگردانده می شود.
در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه اتمی ایران بود.
ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌ های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد. مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام شد.
در دسامبر ۲۰۲۱، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کیانی سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر دانست. دور بعدی مذاکرات برجام در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن در دوحه برگزار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала