پلوسی: سفر آسیایی برای تغییر وضعیت موجود نبود

© AFP 2023 / Nathan Howard/Getty Images پلوسی: سفر آسیایی برای تغییر وضعیت موجود نبود
پلوسی: سفر آسیایی برای تغییر وضعیت موجود نبود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه از تایوان قدردانی کرد، به همبستگی آمریکا متعهد شد و گفت که سفر او به آسیا که منجر به مانورهای نظامی بی‌سابقه‌ای توسط چین خشمگین شد، هرگز برای تغییر وضعیت موجود منطقه نبود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و هیئتی از کنگره در آخرین مرحله از سفر آسیایی در ژاپن بودند که شامل توقفی کوتاه و اعلام نشده در تایوان بود، جزیره‌ای که پکن آن را متعلق به خود می‌داند و خشم پکن را برانگیخت تا مانورهای واقعی را در آب‌های نزدیک تایوان برگزار کند.
توقف او در تایوان، بالاترین سطح سفر یک مقام آمریکایی در ۲۵ سال گذشته بود، این سفر در حالی انجام شد که توکیو، یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن، به طور فزاینده ای نسبت به قدرت رو به رشد چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و احتمال اینکه پکن بتواند اقدام نظامی مقابل تایوان انجام دهد، نگران شده است. پلوسی پس از دیدار با نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در یک کنفرانس خبری گفت: ما از ابتدا گفته ایم که نمایندگی ما در اینجا تغییر وضعیت موجود در تایوان یا منطقه نیست.
وی افزود: دولت چین از این که دوستی ما با تایوان قوی است خشنود نیست. این دو حزب در مجلس و سنا، حمایت قاطع از صلح و وضعیت موجود در تایوان است.
Josep Borrell جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2022
واکنش بورل به سفر اخیر پلوسی به تایوان
چین سفر پلوسی را که با حضور هیئتی به سنگاپور، مالزی و کره جنوبی و همچنین تایوان و ژاپن همراه بود، محکوم کرده است. رادیو تلویزیون دولتی این کشور گفت این تمرینات نظامی که از روز پنجشنبه - روز پس از خروج پلوسی از تایوان - آغاز شد و قرار است روز یکشنبه به پایان برسد، بزرگترین رزمایش چین در تنگه تایوان خواهد بود. این مانورها شامل آتش مستقیم بر روی آب ها و حریم هوایی اطراف جزیره بوده است.
ژاپن گفت که پنج موشک از ۹ موشک شلیک شده به سمت خاک این کشور در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور (EEZ) فرود آمده است. توکیو نسبت به این حادثه اعتراض دیپلماتیکی ارائه کرد که وزیر دفاع نوبو کیشی آن را "بی سابقه" خواند.
پلوسی دموکراسی، موفقیت‌های اقتصادی تایوان و در کنکاش پنهانی در چین - سابقه حقوق بشر آن را ستود و به حمایت تایوان، اولین دولت آسیایی که ازدواج همجنس‌گرایان را از حقوق دگرباشان جنسی اجازه داد، اشاره کرد. وی گفت: واقعیت این است که من بارها و بارها گفته‌ام، اگر ما به دلیل منافع تجاری برای حقوق بشر در چین صحبت نکنیم، تمام اختیارات اخلاقی برای صحبت درباره حقوق بشر در هر نقطه از جهان را از دست خواهیم داد. چین دارای تناقضاتی است - پیشرفت هایی در زمینه بالا بردن مردم، اتفاقات وحشتناکی که در مورد اویغورها اتفاق می افتد، در واقع به آن برچسب نسل کشی داده شده است.
گروه های حقوق بشر پکن را به سوء استفاده از گروه قومی اویغور سین کیانگ متهم می کنند، اتهاماتی که چین رد می کند.
گریگوری میکس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، عضو هیأت، حتی صریح تر بود، او گفت: آنها مطمئناً نمی خواهند که ما در مورد آنچه در سین کیانگ (با) اویغورها اتفاق می افتد، صحبت کنیم. ما برای حقوق بشر، کرامت انسانی و روند دموکراتیک صحبت می کنیم و صحبت می کنیم. هدف این سفر همین بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала