گفتگوی رئیس جمهور آذربایجان با همتای فرانسوی درباره تشدید تنش در قره باغ

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود تلفنی گفتگو کرد. این خبر را دفتر مطبوعاتی رهبر جمهوری آذربایجان منتشر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، در این گفتگو، سران دو کشور در مورد وخامت اوضاع در قره باغ بحث و تبادل نظر کردند. خاطرنشان می شود که این گفتگو به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفته است.
مکرون با ابراز نگرانی از وضعیت متشنج در قره باغ، بر اهمیت ادامه مذاکرات آذربایجان و ارمنستان تاکید د و آمادگی فرانسه برای حمایت از ادامه این گفت وگو را اعلام کرد.
علی اف نیز به نوبه خود، طرف ارمنی را به انجام "یک اقدام تحریک آمیز نظامی دیگر" متهم و خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح آذربایجان توانستند با اتخاذ تدابیر لازم واکنش نشان دهند. در عین حال، به گفته وی، مسئولیت تنش های به وجود آمده در منطقه کاملاً بر عهده ایروان است.
دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات  برای حل مسئله قره‌باغ شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2022
وخامت دوباره اوضاع در قره باغ
رهبر جمهوری آذربایجان همچنین با اعلام "ضرورت خروج نیروهای مسلح ارمنستان و عناصر تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنی از منطقه قره باغ آذربایجان"، جمهوری همسایه را به عدم انجام تعهدات بر عهده گرفته بر اساس توافقنامه سه جانبه آتش بس در سال 2020متهم کرد.
3 اوت، وزارت دفاع آذربایجان گزارش داد که نیروهای مسلح جمهوری عملیات ویژه "تلافی جویانه" را انجام دادند که در نتیجه آن ارتش آذربایجان کنترل چند بلندی سوق الجیشی در قره باغ از جمله قره قیز و ساری بابا را به دست گرفت.
وزارت خارجه آذربایجان تشدید تنش در منطقه را با حضور گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در آنجا توضیح داد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز به نوبه خود حضور نظامیان کشورش در قره باغ را تکذیب کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала