کاخ سفید: زمان برای دستیابی به توافق برای ایران در حال سپری شدن است

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد زمان برای دستیابی به توافق برای ایران در حال سپری شدن است.
به گزارش ایلنا، "جان کربی" هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر مدعی شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کامل شده و افزود که زمان برای دستیابی به توافق برای ایران در حال سپری شدن است.
جان کربی گفت: "ما تا ابد منتظر نخواهیم بود تا ایران توافق را بپذیرد. توافقی روی میز وجود دارد و طرف ایرانی باید آن را بپذیرد".
این مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد که به نظر می‌رسد زمان برای دستیابی به یک توافق، بسیار کوتاه است.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2022
تایید حضور نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مذاکرات برجامی در وین
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала