متن کامل بیانیه مشترک پوتین و اردوغان

© Sputnik / Vyacheslav Prokofyev/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سوچی دیدار کردند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سوچی دیدار کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
رهبران روسیه و ترکیه در پایان دیدار خود در سوچی بیانیه مشترکی صادر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تاریخ 5 اوت 2022 در سوچی در فدراسیون روسیه دیدار کردند.
علیرغم چالش های کنونی منطقه ای و جهانی، رهبران روسیه و ترکیه بر اراده مشترک خود برای توسعه بیشتر روابط دو کشور بر اساس احترام، به رسمیت شناختن منافع متقابل و مطابق با تعهدات بین المللی خود تاکید کردند.
در چارچوب این تفاهم، سران دو کشور رایزنی های گسترده ای در مورد دستور کار دوجانبه روابط روسیه و ترکیه انجام دادند و در موارد زیر به توافق رسیدند: افزایش حجم تجارت دوجانبه به صورت متوازن و دستیابی به اهداف تعیین شده. برآوردن انتظارات طرف مقابل در زمینه های اقتصادی و انرژی؛ همچنین تاکید شد گام های مشخصی برای افزایش همکاری ها در موضوعاتی که مدت هاست در دستور کار هر دو کشور در بخش هایی مانند حمل و نقل، تجارت، کشاورزی، صنعت، مالی، گردشگری و ساخت و ساز بوده است، برداشته شود.
روسیه: آمریکا در تلاش است تا به هر قیمتی درگیری در اوکراین را طولانی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
ترکیه حل مناقشه در اوکراین بدون روسیه را ناممکن دانست
در مورد مسائل منطقه ای، رهبران بر اهمیت کلیدی روابط صمیمانه، صریح و قابل اعتماد بین روسیه و ترکیه برای دستیابی به ثبات منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.
در این زمینه، رهبران نقش مهم روابط سازنده بین دو کشور را در ابتکار عمل برای صادرات ایمن غلات از بنادر اوکراین به رسمیت شناختند. بر لزوم اطمینان از اجرای کامل قرارداد بسته استانبول مطابق با روح و متن آن، از جمله صادرات بلامانع غلات، کودها و مواد خام روسیه برای تولید آنها تاکید شد.
از جمله موضوعات مطرح شده، حوادث اخیر سوریه نیز بود. طرفین تأیید کردند که برای پیشبرد روند سیاسی اهمیت زیادی قائل هستند. اهمیت حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه نشان داده شده است. عزم برای اقدام مشترک و در هماهنگی نزدیک با یکدیگر در مبارزه با همه سازمان های تروریستی مجدداً تأیید شد.
تعهد قاطعانه به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی اعلام شده است. طرفین بر اهمیت برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر بر اساس گسترده ترین اجماع ممکن تاکید کردند و بر حمایت خود از روند سیاسی جاری به رهبری و رهبری لیبی تاکید کردند.
سران کشورها با برگزاری نشست بعدی شورای عالی همکاری در ترکیه موافقت کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала