لاوروف : برجام باید منحصراً به شکلی که در سال 2015 تصویب شد، بازیابی شود

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد توافق هسته ای با ایران باید بدون حذفیات و اضافات به شکل اولیه خود بازیابی شود.
به گزارش اسپوتنیک، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج گفت: "موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است: این طرح باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود." .
به گفته وزیر امور خارجه روسیه ، "آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند طرح اصلاح‌شده را موضوع توافق جدید قرار دهند، در حالی که ایرانی‌ها اصرار دارند که همه چیز طبق مصوبه سال ۲۰۱۵ باشد".
لاوروف گفت: "من معتقدم که موضع ایران کاملاً مشروع است. آمریکایی ها از این طرح خارج شدند که همه و خود آمریکایی ها زمانی آنرا تایید کرده بودند. از آنجایی که واشنگتن تلاش کرده بود آنرا نابود کند، البته واشنگتن باید صرفاً موضع خود را پس بگیرد و بازگردد و در حال حاضر مسئله این است".
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
کاخ سفید: زمان برای دستیابی به توافق برای ایران در حال سپری شدن است
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
در پایان ژوئیه، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی را برای بازیابی برجام ارائه کرد. او گفت که پیشنهاد وی "شامل تمام سازش هایی است که همه طرف ها به آنها رسیده اند." این هفته وزارت امور خارجه ایران پس از مطالعه ابتکار بورل، از ایده از سرگیری مذاکرات حمایت کرد.
دیروز علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران که برای مذاکرات احیای برجام وارد وین شده است، با انریکه مورا همتای اتحادیه اروپا و میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین دیدار و گفتگو کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала