گزارش و تحلیل

سازمان فضایی ایران: همکاری با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان نیاز ایران را تامین میکند

© Photo / IRNAبرخی از ویژگی‌های ماهواره ایرانی خیام
برخی از ویژگی‌های ماهواره ایرانی خیام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2022
اشتراک
9 اوت، موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانور ماهواره خیام برای شناسایی زمین از راه دور را که توسط شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته شده، به مدار زمین پرتاب می کند.
اسپوتنیک - روز گذشته سرویس مطبوعاتی روس کاسموس به خبرنگاران گفت:
9 اوت، موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانور ماهواره خیام برای شناسایی زمین از راه دور را که توسط شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته شده، به مدار زمین پرتاب می کند.
این همکاری مشترک اولین همکاری ایران و روسیه در زمینه ی فضایی نیست و آخرین نیز نخواهد بود.
پایگاه فضایی بایکانور  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2022
ماهواره "خیام" طبق سفارش ایران از بایکانور به فضا پرتاب می شود
زمستان سال گذشته حسین فرجامی رئیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان اعلام کرد:
روسیه اولین کشوری است که در زمینه همکاری با ایران در جنوبگان پیش قدم شده و یک پیمان همکاری سه ساله میان دو کشور به تصویب رسیده که از شش ماه پیش اجرایی شده است.
براساس این پروژه، روسیه یکی از پایگاه‌ های تحقیقاتی و آموزشی "میرنی"، "وستوک"، "پروگرس"، "نوولاساروسکایا" یا "بلینگ‌هاوزن" خود را در قطب جنوب را برای آموزش فضانوردان و شبیه سازی شرایط فضا در اختیار ایران می گذارد.
این همکاری در حالی تقویت میشود که نخستین تصمیم رئيس جدید سازمان فضایی روسیه، پایان مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۲۰۲۴ و ساخت یک ایستگاه فضایی روسی‌ است. مقامات روس می‌گویند از سال ۲۰۲۵ ایستگاه فضایی بین‌المللی هر سال میلیاردها دلار هزینه مضاعف خواهد داشت و با مشکلات فنی روزافزون روبه‌رو خواهد شد.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
گزارش و تحلیل
مصاحبه با وزیر ارتباطات ایران: همکاری مسکو و تهران برای جایگزینی غرب در حوزه فن‌آوری اطلاعات+ویدئو
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز در سفر به روسیه در مصاحبه ی اختصاصی با اسپوتنیک فارسی از پروژه های متعدد فضایی مشترک با روسیه یاد کرد و بهره گیری از تجربیات دانشمندان روسیه با همراهی ایده های جدید دانشمندان ایرانی را برای هر دو طرف سودمند عنوان کرد.
ماهواره خیام، گامی مهم برای تامین داده های ماهواره ای و توسعه کاربرد های صنعت فضایی در جمهوری اسلامی ایران است که هفته آینده از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران روابط عمومی سازمان فضایی ایران اعلام کرد:
در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، ماهواره خیام، هفته آینده از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.
این ماهواره که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده های دقیق در طیف های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمند سازی بخش های گوناگون کشور خواهد بود.
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2022
سردار حاجی زاده: ایران امسال، ماهواره جدیدی در مدار قرار خواهد داد
همچنین ذکر شد:
ارتقا بهره وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده های دریافت شده از ماهواره خیام خواهد بود.
سازمان فضایی ایران، ضمن توسعه توانمندی های داخلی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره های مورد نیاز کشور و توسعه ایستگاه های زمینی مربوطه، نیازهای فعلی کشور در حوزه تامین داده های ماهواره ای را از طریق همکاری های پیشرفته علمی و فناورانه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان ادامه خواهد داد تا علاوه بر تامین نیازمندی های کشور، با انتقال دانش و تجربه، مسیر بومی سازی فناوری فضایی در داخل کشور را تسریع کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала