گزارش و تحلیل

کنعانی: زمان مذاکرات مجدد در آینده ی نزدیک تعیین میشود

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
اشتراک
ما از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال می‌کنیم.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه گذشته در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت: «مذاکرات برای احیای برجام دیگر به پایان رسیده، زیرا دیگر هیچ یک از طرفین حاضر به عدول از موضع چند ماه گذشته خود نیستند».
بورل افزود: «به همین دلیل، پیش‌نویسی را با جزئیات تهیه کرده که در آن مشخص شده تهران و واشنگتن برای تبعیت مجدد از برجام باید چه کارهایی انجام دهند».
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "جمهوری اسلامی ایران همواره دارای ابتکار عمل بوده و در مذاکره حضور داشته ما روند مذاکره را به عنوان یک روند منطقی و معقول می دانیم و برای رسیدن به یک توافق جامع، پایدار و تضمین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی تلاش می‌کنیم.
آخرین وضعیت این است که در روز های گذشته به طور جدی پیام‌ های مختلفی تبادل شده است؛ آقای بورل در این زمینه متنی را ارائه کرده و پیشنهاد داده؛ مبتنی بر مذاکرات گذشته طرفین این متن را دریافت کردند ایران نیز این پیشنهادات را بدقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه داده در این ارتباط ما شاهد تلاش و تحرک طرف‌ های دیگر نیز بودیم.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2022
بورل: اکنون باید تصمیماتی برای احیای برجام گرفته شود
گفتگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور ایران بخشی از موضوعات برجام را مد نظر قرار داد تلاشی که طرف فرانسوی انجام می‌دهد تا دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کند مشاهده شده و در تماس های تلفنی با وزیر امور خارجه ایران دیدگاههایی بیان شده تا نظرات به یکدیگر نزدیک شود ما از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال می‌کنیم ما همواره منعطف بودیم و با ثبات در مذاکره حضور داشتیم پس از تبادل پیام ها و دیدگاه هایی که در هفته گذشته رخ داد و بررسی هایی که روی متون پیشنهادی انجام گرفت این احتمال وجود دارد که ما در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات نیز به نتیجه برسیم و احتمالاً دور جدیدی از مذاکرات را شاهد باشیم.
اما باید تاکید کنم که این موضوع کاملاً به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که تا چه اندازه برای دستیابی به یک توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی دارند.
جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک موضع جدی می داند و این موضوع می‌تواند هم منافع ایران و هم منافع طرف های دیگر را تامین کند".
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: " دولت آمریکا در پی تحریم یک تاجر عراقی‌تبار و مجموعه‌ای از شرکت‌های ثبت شده در امارات متحده عربی به ظن نقض تحریم های نفتی ایران است.
بر اساس این گزارش، این شبکه با جابجا کردن نفت صادراتی ایران بین نفتکش‌ها و سندسازی، آن را به عنوان نفت عراق در بازارهای جهانی عرضه کرده است".
رشد15 درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
گزارش و تحلیل
رشد 15 درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون آن بیان کرد: "به هر شکل در حوزه رسانه مطالب مختلفی بیان می‌شود که بعضا ممکن است نوعی گمانه زنی باشد یا به جهت ایجاد یک فضای جدید برای شکل دهی به یک فضای روانی در جهت گرفتن نتایج سیاسی خاص در روند گفت‌وگوها و مذاکرات باشد جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که اگر اراده سیاسی مثبتی از سوی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به شروط و مقدمات آن نیز ملتزم باشد.
اما به طور طبیعی هر اقدام غیر منطقی و غیر منقول در ارتباط با ایراد موانع جدید در روند فعالیت‌ های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک مانع جدید در روند بازگشت طرف‌ ها به توافق تلقی می شود و حتماً متناسب با هر برنامه دولت آمریکا اقدامات خود را تنظیم می کنیم".
آقای دکتر ناصر کنعانی همچنین تحولات عراق را برای ایران مهم توصیف کرد و اظهار داشت: "عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ی ما است، ما به طور طبیعی تحولات جاری عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت در عراق تاکید داشته و معتقدیم نیت عراق امنیت ایران و منطقه است.
با این نگاه ما با حساسیت تحولات این کشور را دنبال می‌کنیم البته تحولات جاری را که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخلی است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریان‌ ها، احزاب و تشکل های سیاسی عراق می توانند در چهارچوب قانون اساسی، ساز و کارهای قانونی این کشور و به روش های مسالمت آمیز و با رعایت احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و تشکیل دولت مردمی به توسعه کشور کمک کنند.
جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد و معتقدیم گفتگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی عراق است و ما این اطمینان را داریم که ملت رشید و دولتمردان عراق با بلوغی دارند می‌توانند از این مرحله نیز به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات روز افزون در عراق باشیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала